مصاحبه با مسلم ابراهیمی ،‌ مدیر فونت‌ایران :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

مصاحبه با مسلم ابراهیمی ،‌ مدیر فونت‌ایران

۹۵/۰۳/۰۴
۳

/DSC_09712.jpg

 

خودتون رو برای ما و خوانندگانمون معرفی کنید.

مسلم ابراهیمی 
کارشناس ارشد گرافیک، مدرس دانشگاه، طراح فونت فارسی و مدیر سایت فونت ایران دات کام

 

از چه زمانی فعالیت خودتان را شروع کردید و چه شد که فونت‌ایران راه اندازی شد؟

ایده فونت ایران 7 سال پیش شروع شد. من برای بخش عملی پایان نامه ام تصمیم گرفتم فونتی طراحی کنم که جایگزین فونت های پر کاربرد ایرانی شود. بنابراین حدود شش ماه کار کردم و فونت ایران را درست کردم.
استاد و راهنمایی در طراحی حروف نداشتم. اما خوش اقبالی من این بود که به واسطه تحقیقات برای بخش نظری پایان نامه اطلاعات خوبی درباره طراحی حروف جمع آوری میکردم که می توانستم از آن در طراحی فونت ایران استفاده کنم.

 

یعنی همه چی از پایان نامه شروع شد؟مدرک تحصیلی شما چی بود؟

بله، مقطع تحصیلی من ارشد گرافیک بود، در دوران تحصیل درگیری ذهنی زیادی درباره تایپوگرافی داشتم و کم کم به سمت طراحی حروف جذب شدم.

 

الان کدوم دانشگاه تدریس می ‌کنید؟

بنده در دانشگاه نبی اکرم تبریز و دانشگاه آزاد سپیدان تجربه تدریس داشتم اما در شش سال اخیر در دانشگاه علمی کاربردی لارستان مشغول تدریس هستم.

 

اگه بخواین به دانشجویان این سه دانشگاه نمره بدین، کدوم دانشگاه نمره بیشتری داره؟

دانشگاه نبی اکرم مطمئنا سطح بالاتری داشت اما من فقط دو ترم آنجا تدریس داشتم.

دانشگاه علمی کاربردی لارستان اگرچه در سطح پایین تری بود اما فرصت بیشتری برای کار داشتم و اکثر نتایج در آنجا حاصل شد.

 

فکر می کنید از بین شاگردهاتون افرادی مثل خودتون هم پیدا بشه؟

شاگردان با استعداد زیادی داشتم. نمونه کار برخی از آنها در وبسایت شخصی ام موجود است. بعضی از آنها فونت های بسیار خوبی طراحی کرده اند که توسط طراحان ایرانی در حال استفاده است.

 

طرحی حروف یعنی چی؟

طراحی حروف (type design) حرفه طراحی حروف و علایم متحد الشکلی هست که تحت یک سیستم می شود نوشته های مختلفی را با آن تایپ کرد. بطوری که انتقال پیام های متنی را آسانتر کند.

 

کاربرد فونت در زندگی ما چی هست؟

کار نوشته ثبت اطلاعات هست. بجز بخش کوچکی از اطلاعات بشر که بوسیله تصویر و صدا ثبت شده بقیه اش توسط نوشتار ثبت و ضبط شده.
فونت هم ابزار نوشتن در دوران مدرن هست. هرچی تکنولوژی بیشتر میشه کاربرد فونت بیشتر از نوشته دست نویس میشه.

در دوران جدید حتی یادداشت های شخصی ما هم با فونت ثبت میشه.

اما اگر بخوام تکامل نوشته را در طول تاریخ به سه قسمت تقسیم کنم اولی میشه نوشتن با قلم (دست نویس)
دومین مرحله تکامل میشه تایپ با حروف چاپی (ماشین های چاپ)
و سومین دوره همان فونت در کامپیوتر
یک ویژگی مهم که باعث میشه دوران سوم یا همان فونت را جهش تاریخی در نوشتار بدونیم اینه که نوشته ای که با فونت در محیط دیجیتال ثبت میشه قابل جستجو و محاسبه است.

 

مسلم ابراهیمی عزیز از وبلاگتون بگید؟

وبلاگ نویسی را از زمان شروع تدریس در دانشگاه شروع کردم.
تجربیاتم در تدریس خلاق را روی وبلاگ moslemebrahimi.com منتشر میکردم.وبلاگم در چند دوره جشنواره وب در بخش وبلاگ شخصی جزو چهار نامزد جایزه بود و یکبار برنده بخش انتخاب کاربران شد.

 

مسلم جان میزان درآمد شما چطوره؟

درآمد حاصل از فروش فونت فعلا برای من قابل قبول است. چون به حدی رسیده است که شخصا تصمیم بگیرم دیگر سفارش های طراحی را کنار بگذارم و فقط طراح فونت باشم.

اما به دلیل عدم رعایت کپی رایت فقط درصد کمی از کاربران برای حاضر هستند فونت را خرید کنند و این باعث شده رشد درآمدی کم باشه.

 

خودتون تا به حال چه فونت هایی رو طراحی کردید؟

اولین پروژه ام فونتی به سبک خوشنویسی به نام مسلم بود. اما پروژه اصلی من فونت ایران هست ، از سال 1387 تا الان در حال بسط و توسعه اون هستم. که تونستم به کمک دانشجوهام 12 سبک و وزن از این فونت را طراحی کنم.

 

چند تا از ویژگی های فونت ایران رو برامون بگید؟

فونت ایران چند ویژگی اصلی داره.

مطابق باسلیقه ایرانیان و فونت های ایرانی پسند طراحی شده
خیلی ساده است.
طراحی خیلی سیال و متناسب داره

همه این موارد به خوانایی خیلی خوبش کمک میکنه. و به صورت خلاصه میشه گفت ایران خیلی راحت خونده میشه همین کافیه برای روز به روز محبوب تر شدن.

 

برای جلوگیری از کپی کاری انجام دادی؟

ما برای تدوین قوانین استفاده و کپی رایت فونت و طراحی یک سیستم آنلاین صدور لایسنس زحمات زیادی کشیدیم و بقیه را به خود کاربران سپرده ایم که داوطلبانه رعایت کنند.

 

معادل فارسی «فونت» رو میدونید؟

فعلا بهترین معادل قلم است. اما مطمئنا واژه ای با کاربردهای چندگانه است.

 

مهمترین سخت افزارهایی در کار و زندگی استفاده می‌کنید چیا هستن؟

دو سخت افزارهایی که بیشتر وقتم را در روز با آنها کار و زندگی می کنم

۱- لپ تاپ ایسوس ۱۴ اینچی سری K که سال ۹۱ خریدمش اگر بیرون یا خواب نباشم کلا درحال کار هست. برای طراحی، تدریس، پشتیبانی سایت و فیلم دیدن ازش استفاده می کنم و با این حال هنوز به خوبی کار می‌کنه.

۲- موبایل سامسونگ Galaxy S6 دو سیم‌کارت دارم که در تمام طول شبانه روز باید کنارم باشه. چون کار پشتیبانی سایت را باهاش انجام میدم و چون فعلا نیروی کمکی پشتیبانی ندارم در هر شرایطی باید آنلاین باشم و از طریق تماس، ایمیل، تلگرام و شبکه‌های اجتماعی پاسخگوی کاربرها باشم.

علاوه بر پشتیبانی سایت کارهای زیادی با موبایلم انجام میدم و در شبانه روز خیلی از امور زندگیم به اون مربوط هست. از زنگ ساعت برای بیدار شدن گرفته تا انجام امور بانکی، شنیدن موسیقی، بازی و … یک مزیت خوب سامسونگ برای من هم این هست که بدون روت شدن و هیچ دردسری فونتش عوض میشه.
سخت افزارهای کم اهمیت تر هم یک هارد اکسترنال وسترن دیجیتال هست که فقط برای بک‌آپ گیری ازش استفاده می‌کنم.

یک موس بی‌سیم گیگابایت که تا وقتی باطری تمام نکنه خیلی مفید هست.

و یک دوربین Nikon D5300 که توی خونه باهاش کاری ندارم اما هروقت میرم سفر یا طبیعت باید کنار دستم باشه.

بجز این ابزارهای دیجیتال تنها وسیله‌ای که کارم را راحت می‌کنه ماشینم هست که یک پراید ۱۳۱ هست. منو می‌بره سرکار و می‌تونم باهاش برم سفر و طبیعت. توی صندوق عقبش همیشه لوازم کمپ و کار هنر محیطی مثل انواع قلم مو و پودررنگ وجود داره.

Ebrahimi-equpment-donyait.jpg

Ebrahimi-nikon-donyait.jpg

از چه نرم‌افزارهایی استفاده می‌کنید؟

سیستم عامل: ویندوز ۸٫۱ 
مرورگر : گوگل کروم (امیدوارم موزیلا هم به زودی وضعیت بد رندر فونتش را بهتر کنه تا باهاش آشتی کنم.)
مجموعه ادوبی: (به ترتیب میزان استفاده) فوتوشاپ، ایلوستریتور، دریم‌ویور، این‌دیزاین، فلش و افترافکت
ابزارهای ساخت فونت: (به ترتیب میزان استفاده) فونت‌لب، فونت کریتور
سیستم عامل موبایل: اندروید ۵٫۱
اپلیکیشن‌های موبایل: گوگل کروم، گوگل مپ، اپ‌های جیمیل ، یاهو میل، اینستاگرام، توییتر، وردپرس، آی فونت و واتساپ
اپلیکیشن‌های موبایل ایرانی: بازار، موبوگرام، موبایل بانک تجارت، هدفون، تقویم آسمان

 

از اونایی هستید که هنگام کار با رایانه آهنگ گوش میدن؟

بله . بیشتر وقتها. در کارهایی مانند نوشتن و تولید محتوی البته نمیشه .

گاهی هم پادکست گوش میکنم.

 

برنامه هاتون برای آینده چیه؟ آیا روی فونت جدیدی کار می کنید؟

بله حتماً ایده های زیادی داریم . ولی فعلاً می خواهیم همین فونت ها را به بهترین حالتش نزدیک کنیم و روی فرهنگ سازی رعایت کپی رایت فونت کار کنیم.

 

نظرتون در خصوص وبلاگ ما چیه؟

پر از محتوی به روز در باره تکنولوژی هست و مطمئنا زود رشد میکنه

 

ممنون از این که وقتتون رو در اختیار ما و خوانندگانمون قرار دادید.

ممنون از شما و خدانگهدار.

 

مصاحبه با مسلم ابراهیمی ،‌ مدیر فونت‌ایران

نظرات (۳)

حرفه ای نیستم. به این معنی که از پولی که بابت خرید فونت پرداختم درآمدی ندارم و فقط برای استفاده شخصی بوده. اما بابت پولی که برای خرید فونتها پرداختم هرگز احساس پشیمونی نداشته ام. زیبا هستن و عالی پشتیبانی میشن و هر وقت به مطالبی که با این فونتها تایپ کردم نگاه میکنم حقیقتا لذت میبرم. امیدوارم موفق و شاد باشن آقای ابراهیمی.
۱۸ خرداد ۹۵، ۰۰:۳۳
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
ممنون از نظرخوبتون
علیرضا فروردین
جالب بود. ممنون از زحمات شما.
۱۱ خرداد ۹۵، ۱۰:۵۶
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
خواهش میکنم
علی بنی اسدی
خیلی جالب بود، اما کاش فونت ایران سنس ۴ رو به صورت رایگان عرضه می کردن :)
۴ خرداد ۹۵، ۲۲:۰۱
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
ولی اونا هم زحمت زیادی کشیدن برای اون فونت
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">