کروم یا فایرفاکس: کدام‌یک انتخاب بهتری است؟! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

کروم یا فایرفاکس: کدام‌یک انتخاب بهتری است؟!

۹۵/۰۳/۲۸
۱

هر کسی که از اینترنت استفاده می‌کند، قاعدتا از مرورگر نیز استفاده می‌کند. انتخاب مرورگر مناسب، تاثیر زیادی در وب‌گردی و استفاده از اینترنت دارد. در حال حاضر مرورگرهای زیادی وجود دارند که مهمترین و پر استفاده‌ترین آنها، کروم و فایرفاکس هستند. انتخاب بین این دو کمی دشوار است. در زیر، این دو مرورگر را از چند جنبه مختلف مقایسه کرده‌ایم، تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید.

عملکرد

مهمترین دلیلی که کاربران مرورگرهای مختلف را انتخاب می‌کنند، تفاوت در عملکرد مرورگر مورد نظرشان است. هرکسی می‌خواهد سریعترین مرورگر را داشته باشد تا زمان بالا آمدن مرورگر، کمترین و همچنین رفتن به صفحات مختلف بدون هیچ لگی باشد.

کروم و فایرفاکس هر دو مرورگرهای سریعی هستند، ولی فایرفاکس با اختلاف کمی از کروم جلوتر است. بر اساس تست TopTenReviews، فایرفاکس چند ثانیه از کروم جلوتر است.

عملکرد در محصولات مختلف متفاوت است. اگر شما از محصولی قدیمی استفاده می‌کنید، فایرفاکس بهترین انتخاب است. کروم به دلایل امنیتی برای هر تب، پردازش جداگانه دارد، اما این کار رم بیشتری نیز مصرف می‌کند. برای هر دستگاهی که رم کمی دارد (رم کمتر از ۴ گیگابایت)، عملکرد کروم ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و حتی گاه‌گاهی نیز هنگ کند. از طرف دیگر، فایرفاکس بین ۲۰ تا ۶۰ درصد کمتر حافظه مصرف می‌کند و بر روی محصولات با رم کمتر از ۴ گیگابایت، عملکرد بهتری دارد. اگر عملکرد کلی بر روی متوسط پی‌سی‌ها را در نظر داشته باشیم، فایرفاکس قطعا برنده است.

بازدهی

مرورگر سریع معنایی ندارد، اگر ابزارهای لازم برای انجام کارهای ضروری را نداشته باشد. کروم و فایرفاکس، هر دو قابلیت سینک‌کردن بدون هیچ لگی را دارند. شما می‌توانید هر چیزی را مانند پسوردها، تاریخچه وب‌گردی و … را در چند پلتفرم داشته باشید. تنها چیزی که لازم دارید، یک حساب کاربری است تا بتوانید بدون هیچ تاخیری همه این اطلاعات را در دو مرورگر سینک کنید.

افرادی که سرویس‌های گوگل را ترجیح می‌دهند، کروم انتخاب بهتری است، چون تمام سرویس‌های گوگل را دارد. بعلاوه کروم وب استور به شما اجازه می‌دهد با دانلود اکتنشن‌های مختلف، عملکردهای بیشتری را به مرورگرد خود اضافه کنید.

فایرفاکس نیز تعداد زیادی add-on دارد،‌ که حتی از گوگل نیز بیشتر است. هر دو مرورگر، اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب دارند که شما می‌توانید آنها را دانلود کرده و در مرورگر خود استفاده کنید.

فایرفاکس ممکن است که افزونه‌های زیادی داشته باشد، اما بسیاری از افزونه‌های عالی مانند OneDrive ،Dropbox ،Word Online ،Google Docs فقط برای کروم عرضه شده‌اند. این بار، کیفیت و در دسترس بودن بر کمیت غلبه می‌کند. اگر می‌خواهید ابزارها و اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب استفاده کنید، کروم انتخاب بهتری است.

حریم خصوصی

موزیلا فایرفاکس یک پروژه متن باز است که توسط سازمان های ناسودده ساخته شده است، بنابراین نیازی به ترک کردن و جمع‌آوری اطلاعات شما ندارد. در عوض، گوگل یک کمپانی است که بر اساس سود عمل می‌کند و از تاریخچه جستجوی شما استفاده می‌کند تا اطلاعات و تبلیغات شخصی‌شده در اختیار شما قرار دهد.

فایرفاکس تنها مرورگر عمده است که تجربه متن باز را در اختیار شما می‌گذارد، این به این معناست که هر کسی می‌تواند به آن نگاهی بیندازد و آن را تغییر دهد. گوگل کروم نیز یک برادرزاده متن‌باز با نام Chromium دارد، که بیشتر برای سیستم عامل لینوکس استفاده می‌شود.

اگر شما به اطلاعات خود حساس هستید، فایرفاکس انتخاب بهتری است، چون هیچ‌وقت سعی نمی‌کند اطلاعات شما را جمع‌آوری کند. کروم اطلاعات شما را دنبال می‌کند تا محتوای مناسب را به شما نشان دهد. این کار ضرری ندارد، اما کمی حریم خصوصی را نقض می‌کند.

امنیت

هر دو مرورگر گزینه‌های خوبی برای امنیت شما دارند. اما، گوگل کروم ارجحیت دارد، چون برای هر تب، پروسه جدا دارد. این ویژگی رم بیشتری مصرف می‌کند، اما درعوض، بدافزارها به سختی می‌توانند به اطلاعات و فایل‌های شما دسترسی داشته باشند. در تئوری، هر فرایند در یک جعبه جدا اجرا می‌شود که حتی اگر یک وبسایت دارای بدافزار باشد،‌ در محدوده همان جعبه نگه داشته می‌شود و به کل سیستم شما آسیب نمی‌رساند.

کروم هنوز این قابلیت را ندارد که بتوان با استفاده از یک شاه‌کلید تمام پسوردها را نگه‌داری کرد. در عوض، فایرفاکس به شما این اجازه را می‌دهد که با استفاده از یک شاه‌کلید، تمام پسوردهای ذخیره‌شده خود را رمزگذاری کنید. همچنین فایرفاکس دارای افزونه‌های امنیتی است که جستجو در اینترنت را برای شما امن‌تر می‌گرداند. برخی از این افزونه‌ها، عبارتند از NoScript و Perspectives. کروم چنین افزونه‌هایی ندارد.

 منبع   آی‌تی رسان 

کروم یا فایرفاکس: کدام‌یک انتخاب بهتری است؟!

نظرات (۱)

بنیامین یوسفی
با درود
میشه لطفا یه مطلب درباره تمام راه های کسب درآمد از اینترنت با سایت و وبلاگ بگذارید. با سپاس
۲۸ خرداد ۹۵، ۱۸:۴۱
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
سلام
قبلا یکی رو قرار دادم. مشاهده
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">