مقایسه مصرف انرژی مرورگرهای مایکروسافت اج، کروم، فایرفاکس و اُپرا :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

مقایسه مصرف انرژی مرورگرهای مایکروسافت اج، کروم، فایرفاکس و اُپرا

۹۵/۰۴/۰۳
۱

به نظر شما اگر ما یک لپتاپ داشته باشیم و محدودیت مصرف باتری، کدام مرورگر برای مدیریت توان مصرفی مناسب تر است؟ به عبارت دیگر، کدام مرورگر وقتی در حال گذشت و گذار در اینترنت باشید برق کمتری مصرف می‌کند و به طبع با استفاده از آن، شارژ باتری لپتاپ بیشتر دوام خواهد آورد؟ با ما همراه باشید تا در این مورد با هم یک مسابقه برگزار کنیم.

احتمالاً بسیاری از شما دوستان تا به حال در مورد مصرف بالای انرژی مرورگر کروم مطالبی را شنیده اید. به صورت کلی همه می‌دانند که مرورگر کروم مصرف انرژی بسیار بالاتری به نسبت دیگر مرورگرهای ویندوز دارد و خود گوگل هم این مورد را خوب می‌داند و بارها در گذشته قول داده است که وضعیت نا به سامان مدیریت توان مصرفی الکتریکی مرورگر خود را بهبود بدهد که البته با وجود تلاش های فراوان و عرضه آپدیت ها و هات فیکس ها، تا به حال تغییر زیادی را از این بابت برای کروم ندیده ایم.

به تازگی مایکروسافت ویدئویی را منتشر کرده است که در آن میزان انرژی الکتریکی یک مدل لپتاپ با 4 مرورگر معروف مایکروسافت اج، گوگل کروم، موزیلا فایرفاکس و اُپرا مقایسه می‌شوند. در این ویدئو به وضوح این مورد نشان داده می‌شود که کروم بدترین نوع مدیریت مصرف باتری در شرایط کار یکسان را در میان مرورگرهای مختلف دارد.

در جریان این مقایسه، مایکروسافت دو نوع تست روی مرورگرها انجام داده است تا بتواند میزان توان مصرفی مرورگرهای مختلف را بررسی کند. در تست اول تعدادی از سایت های پرطرفدار روی لپتاپ ها و بوسیله مرورگرهایشان باز می‌شوند تا میزان مصرف آنها مشخص شود و در تست دوم مدت زمانی که باتری لپتاپ برای تماشای یک ویدئوی HD روی بستر وب با مرورگر می‌تواند طاقت بیاورد اندازه گیری می‌شود.

همانطور که انتظار داشتیم، کروم پرمصرف ترین مرورگر است و در تست استریم ویدئوی HD، لپتاپی که از آن استفاده کند تنها 4 ساعت و 19 دقیقه می‌تواند دوام بیاورد و این در حالی است که این زمان برای مرورگر تازه وارد مایکروسافت اج در حدود 7 ساعت و 22 دقیقه خواهد بود.

به طور کلی ویدئویی که در بالا دیدیم این صحبت را دارد که همه مرورگرها موجود پرطرفدار یعنی کروم، فایرفاکس و اُپرا، همگی پرمصرف تر از اج هستند و در تست مرور صفحات وب متوالی که در آنها بارگذاری مقالات روی وبسایت های خبری، تماشای ویدئو و باز کردن و بستن تب ها است، این مورد نشان داده می‌شود که باز هم مرورگر اج بهتر عمل می‌کند. البته پیش از این نیز مایکروسافت با استفاده از سیستم های سنجش از راه دور خود که روی میلیون ها کامپیوتر مجهز به ویندوز 10 سوار شده است به این نتیجه دست یافته بود که مرورگرهای فایرفاکس و اج، مصرف باتری بسیار کمتری از مرورگر گوگل کروم دارند.

با توجه به ویدئوهایی از این دست می‌توانیم به راحتی به این موضوع پی ببریم که مایکروسافت به شدت در تلاش است تا ویژگی های جدید مرورگر اج خود را به کاربران نشان دهد و به ویژگی هایی از آن اشاره کند که در مرورگرهای کروم و فایرفاکس شاهد استفاده از آنها نیستیم. اج روز به روز در حال پیشرفت است و به نظر در آپدیت تابستانه ویندوز 10 که به صورت سالیانه عرضه می‌شود، پشتیبانی از افزونه ها نیز به اج اضافه خواهد شد و در این آپدیت تلاش مایکروسافت بر کاهش بارگذاری پردازشی اج روی CPU، مصرف حافظه RAM کمتر  و کنترل روی فعالیت های زمینه ای و تبلیغات فلش خواهد بود.

منبع: شهر سخت‌افزار

مقایسه مصرف انرژی مرورگرهای مایکروسافت اج، کروم، فایرفاکس و اُپرا

نظرات (۱)

سیّد محمّد جعاوله
بسیار عالیست
متشکرم.
۵ تیر ۹۵، ۱۳:۳۶
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">