دوربین دوتایی هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟شما انتخاب کنید :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

دوربین دوتایی هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟شما انتخاب کنید

۹۵/۰۵/۳۰
۰

با توجه به این‌که چیز زیادی به معرفی آیفون ۷ باقی نمانده و تقریبا مطمئن هستیم که حداقل نسخه‌ی بزرگتر آن به دوربین دوتایی مجهز خواهد بود، تصمیم گرفتیم در این فرصت نگاهی به فناوری دوربین دوتایی دو گوشی اندرویدی پیشتاز در این زمینه بیندازیم و با کمک شما حدس بزنیم راه‌حل کدام‌یک پتانسیل بیشتری برای رقم زدن آینده‌یعکاسی موبایل خواهد داشت: دوربین دوتایی هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟ با دنیاآی تی همراه باشید.

چرا دوربین دوتایی؟

چند سالی است که تولیدکنندگان توجه بسیار ویژه‌ای را به دوربین گوشی‌های هوشمند نشان می‌دهند و رقابت در این زمینه هر روز بیشتر و سخت‌تر می‌شود. پیشرفت دوربین گوشی موبایل در سال‌های اخیر فوق‌العاده چشمگیر بوده و عکاسی موبایل را به‌جایی رسانده که روزی تصورش را هم نمی‌کردیم. ولی به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به مرز محدودیت‌های فیزیک نور، امکان پیش رفتن بیشتر و حفظ روند بهبود دوربین گوشی‌های هوشمند امکان‌پذیر نباشد. ازآنجاکه محدودیت موجب شکوفایی خلاقیت می‌شود، طبیعی است که کمپانی‌ها در این شرایط برای باقی ماندن در رقابت به دنبال راه‌حل‌های جدید هوشمندانه‌تری بگردند. یکی از راه‌حل‌های جدیدی که امسال LG و هوآوی در آن پیشتاز شدند استفاده از دوربین دوتایی است.

۰۱ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

البته دوربین دوتایی فی‌نفسه چیز جدیدی نیست. در گذشته هم کمپانی‌هایی نظیر HTC و حتی خود ال‌جی و هوآوی از دوربین‌های دوتایی برای گرفتن عکس‌های سه‌بعدی یا تغییر فوکوس پس از عکاسی استفاده کرده بودند که هیچ‌کدام موفقیت چندانی به دست نیاورده بود. چیزی که در تلاش‌های جدید تفاوت کرده هدف استفاده از دوربین دوتایی و نحوه‌ی به‌کارگیری آن است. ال‌جی و هوآوی در تلاش جدیدشان برای استفاده از دوربین دوتایی شیوه‌هایی کاربردی را مطرح کرده‌اند که به‌جای تولید نتایجی مصنوعی با کاربرد محدود، بتواند واقعا در خدمت بهبود قابلیت‌های ضروری عکاسی قرار بگیرد. هم هوآوی P9 و هم ال‌جی G5 دو دوربین دارند، ولی هر کدام از اسلوبی کاملا متفاوت در دوربین دوتایی خود استفاده کرده‌اند. در ال‌جی G5 دو دوربین کاملا مستقل از هم هستند ولی در هوآوی P9 دو دوربین در حکم یک کل واحد عمل می‌کنند تا کیفیت عکس‌ها را با کمک هم ارتقا دهند.

راه‌حل دوربین دوتایی LG G5

۰۲ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

سازوکار دوربین دوتایی LG G5 بسیار ساده است؛ یک دوربین کمکی ۸ مگاپیکسل با لنز بسیار واید در کنار دوربین اصلی ۱۶ مگاپیکسل قرار گرفته که فاصله‌ی کانونی نرمال‌تر معمول را دارد. در واقع ال‌جی G5‌ از دوربین دوم به‌منظور انعطاف‌پذیرتر کردن عکاسی موبایل استفاده کرده. مشکلات فنی استفاده از لنز زوم در ضخامت بسیار کم بدنه‌ی گوشی‌های موبایل باعث شده تابه‌حال راه‌حلی عملی برای استفاده از لنزی با فاصله‌ی کانونی متغیر در دوربین گوشی موبایل وجود نداشته باشید. در نتیجه هنگام عکاسی موبایل به‌طورمعمول برای تغییر دادن فاصله‌ی کانونی نیاز به تجهیزاتی جانبی نظیر لنزهای کلیپسی خواهید داشت. دوربین دوم LG G5 هرچند راه‌حل کاملی برای تغییر دادن فاصله‌ی کانونی دوربین گوشی موبایل ارائه نمی‌کند ولی با بی‌نیاز کردن شما از تجهیزات خارجی راحتی بیشتری را فراهم کرده است. درهرحال LG G5 را می‌توان بنیان‌گذار سنتی دانست که از دوربین دوتایی نه برای بهبود کیفیت بلکه برای افزایش کارایی و انعطاف دوربین گوشی موبایل استفاده می‌کند.

راه‌حل دوربین دوتایی هوآوی P9

۰۳ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

هوآوی P9 شیوه‌ی پیچیده‌تری را برای استفاده از دوربین دوتایی ارائه کرده که بر بهبود کیفیت عکس تمرکز دارد. دو دوربین هوآوی P9 برخلاف LG G5 از دو لنز با فاصله‌ی کانونی کاملا یکسان و دو سنسور ۱۲ مگاپیکسلی کاملا مشابه استفاده می‌کنند. دو دوربین P9 تنها در یک مورد با هم اختلاف دارند. سنسور یکی از دوربین‌ها، یک سنسور RGB معمولی است که عکس‌های رنگی می‌گیرد و سنسور دوربین دیگر یک سنسور تک‌رنگ است که مستقیما عکس‌های سیاه‌وسفید ثبت می‌کند. نکته‌ی اصلی اینجاست که سنسورهای تک‌رنگ به دلیل حذف شدن فیلترهای رنگی حساسیت بسیار بیشتری نسبت به نوانس‌های ظریف نور دارند و می‌توانند عکس‌هایی با دامنه‌ی پویای به‌مراتب بهتری تولید کنند. شیوه‌ای که هوآوی در دوربین P9 به کار برده بر همین اصل استوار است. دو دوربین به‌طور هم‌زمان از سوژه عکاسی می‌کنند، سپس اطلاعات رنگی حاصل از سنسور RGB با اطلاعات غنی‌تر سنسور تک‌رنگ در مورد نور، کنتراست و جزئیات صحنه ترکیب می‌شود تا یک عکس با کیفیت بالاتر پدید آید.

از لحاظ نظری راه‌حل هوآوی P9 می‌تواند عملکرد دوربین را در شرایط نور کم تا حد زیادی بهبود دهد. در عمل هم هوآوی P9 در نور کم عملکرد خوبی دارد ولی نتایج آن‌طور که انتظار می‌رفت خیره‌کننده نیست. دلیل این موضوع تا حد زیادی به فقدان لرزشگیر اپتیکال برمی‌گردد. هوآوی P9‌ جزو معدود پرچم‌دارانی است که با وجود ضخامت بسیار کم هیچ‌گونه بیرون‌زدگی در بخش دوربین ندارد. به‌احتمال‌زیاد طراحان P9 ترجیح داده‌اند لرزشگیر اپتیکال را فدای حفظ کوچکی ماژول دوربین کنند. ولی با این کار در واقع نتایج مثبت راه‌حل دوربین دوتایی خود را با تبعات منفی فقدان لرزشگیر اپتیکال خنثی کرده و در نهایت به نتیجه‌ای مقبول ولی معمولی در زمینه‌ی عکاسی در نور کم رسیده‌اند. بااین‌حال این حقیقت که دوربین هوآوی P9‌ توانسته در عین غلبه کردن بر مشکل محدودیت فضا همچنان کیفیتی قابل‌رقابت با سایر پرچم‌داران ارئه کند، نشان می‌دهد که راه‌حل دوربین دوتایی آن پتانسیل بالایی برای کمک به حفظ روند پیشرفت دوربین‌های موبایل دارد.

شما بگویید: کدام راه‌حل بهتر است؟

۰۴ - دوربین دوتایی - هوآوی P9 در برابر LG G5

به نظر می‌رسد حرکت تولیدکنندگان  موبایل به سمت دوربین‌های دوتایی یک استراتژی منطقی برای خارج شدن از بن‌بست محدودیت‌های فیزیکی باشد که دوربین‌های تکی در حال نزدیک شدن به مرز نهایی آن‌ها هستند. در این میان ممکن است راه‌حل‌ها و رویکردهای مختلفی از سوی تولیدکنندگان برای استفاده کردن از پتانسیل‌های متفاوت یک دوربین دوتایی ارائه شود. ال‌جی G5 و هوآوی P9 در این زمینه پیشتاز شدند و دو راه‌حل کاملا متفاوت را به کار گرفتند. اولی شیوه‌ای ساده‌تر را به کار گرفته که با افزودن یک دوربین واید کمکی بر افزایش کارایی و انعطاف‌پذیری تمرکز دارد و  دومی شیوه‌ای پیچیده‌تر و هوشمندانه را ارائه کرده که با ترکیب کردن یک سنسور RGB و یک سنسور تک‌رنگ روی افزایش کیفیت عکس تمرکز دارد. به نظر شما کدام‌یک از این شیوه‌ها پتانسیل بیشتری برای کمک به حفظ روند پیشرفت دوربین‌های موبایل دارد؟ کدام شیوه ممکن است در آینده رواج پیدا کند؟ چه راه‌حل‌های دیگری برای استفاده از دوربین دوتایی متصور هستید؟ و در نهایت به نظر شما در حال حاضر کدام گوشی بهتر از ایده‌ی دوربین دوتایی بهره برده است: هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟

 

 
lg g5 یا huawei p9?
huawei p9
lg g5
Poll Maker
 
 
 
 
 
 

 

 

دوربین دوتایی هوآوی P9 یا ال‌جی G5؟شما انتخاب کنید

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">