روت و جیلبریک در اندروید و iOS چه تفاوتی با هم دارند؟ :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

روت و جیلبریک در اندروید و iOS چه تفاوتی با هم دارند؟

۹۵/۰۶/۱۴
۰
روت و جیلبریک در اندروید و iOS چه تفاوتی با هم دارند؟

کاربران تلفن های هوشمند به طور متوسط از دستگاه های خود برای کار های معمولی مانند اتصال به اکانت های کاربری یا نصب نرم افزار های مختلف استفاده می کنند اما بعضا برخی کاربران نیز می خواهند از تمامی قابلیت های تلفن هوشمند خود و تنظیمات شخصی سازی استفاده کنند.خوشبختانه با چشم انداز های دو شرکت اپل و گوگل این امکان برای کاربران فراهم شده است. در ios  جیلبریک و در اندروید روت کردن  ،استفاده از تمامی جنبه های سیستم عامل را برای کاربران ممکن کرده است. به علت شباهت روش روت و جیلبریک به یک دیگر اکثر افراد آن ها را مانند هم می دانند.در حقیقت هر یک از این روش ها مزایا و اشکالات خود را دارد و هر کدام دارای قابلیت های منحصر به فردی نیز می باشند.برای بررسی این دو روش با دنیا آی‌تی همراه باشید.

شباهت های جیلبریک و روت

در چگونگی کار کرد ، این دو روش مشابه یکدیگر هستند و به کاربران اجازه می دهد که محدودیت هایی که اپل و گوگل بر روی تلفن های هوشمند قرار داده اند را حذف نمایند همچنین با جیلبریک و روت کردن دستگاه میتوان به فایل های محافظت شده دسترسی پیدا نمود و نرم افزار ها و محتوای آن ها را ویرایش کرد. با استفاده از این روش ها امکاناتی مانند Administrator در pc  ها در اختیار شما قرار خواهد گرفت  و میتوانید نرم افزار هایی که قبلا نمی توانستید نصب کنید را نصب کرده و یا در فایل های سیستمی تغییراتی ایجاد کنید. با روت یا جیلبریک کردن ، گارانتی دستگاه باطل خواهد شد اما این امکان وجود دارد که با بازگرداندن دستگاه به حالت اولیه ، گارانتی دستگاه مجددا معتبر شود.در مواردی نادر خراب شدن دستگاه در هنگام روت و جیلبریک اتفاق افتاده است و انجام این کار اندکی خطرناک می باشد.

 

تفاوت ها

سیستم عامل های اندروید و ios  با ایده های متفاوت ساخته شده اند و تنها تفاوت جیلبریک و روت را میتوان  کاری که کاربران قصد انجام آن را دارند دانست. با توجه به این که قصد تغییر چه چیزی را دارید ، جیلبریک و روت دارای نقاط قوت و ضعفی می باشند. یکی از تفاوت های اصلی اندروید و ios متن باز بودن سیستم عامل اندروید می باشد. برای درک بهتر ، نرم افزاری را تصور کنید که مانند یک پیغام رمز نگاری شده نوشته شده باشد ،در این صورت بدون استفاده از کلید نمی توان آن را رمز نگاری کرد.سیستم عامل ios  هم مانند یک نرم افزار رمز نگاری شده می باشد و ایجاد تغییرات در آن بسیار مشکل تر اندروید است حتی زمانی که به فایل های سیستمی آن دسترسی داشته باشید.

در اندروید تقریبا در هر جنبه از سیستم عامل کد ها آزادانه در دسترس می باشد و موجب می شود که توسعه دهندگان موانع کمتری برای تغییر در سیستم عامل بعد از روت کردن داشته باشند. روت کردن موجب دسترسی به سطح عمیق تری از تنظیمات شخصی سازی شده و میتوان دستگاه را اورکلاک کرده یا رام های سفارشی بر روی آن نصب نمود.تقریبا با روت کردن میتوان در تمامی جنبه های سیستم عامل اندروید تغییرات ایجاد کرد. در مقابل در سیستم عامل ios با جیلبریک کردن دستگاه میتوان در تم ها و تنظیمات رابط کاربری تغییراتی به وجود آورد. همچنین جیلبریک افزایش سرعت بیشتری در پردازش دستگاه نسبت به روش روت ایجاد می کند.

 توسعه دهندگان سیستم عامل ios بسیار فعال تر هستند و چند نمونه از بهترین توسعه دهندگان تنها با محصولات apple  همکاری میکنند  به همین  علت جیلبریک معمولا از کیفیت بالا تری برخوردار می باشد. برای مثال ترفند Phantom برای نرم افزار snapchat را در نظر بگیرید  که در زمان پخش موزیک می توانید در آیفون های جیلبریک شده ویدیو نیز ضبط کنید در حالی که دردستگاه های روت شده ، Snapprefs به این قابلیت به روز رسانی نشده و باگ های آن موجب کاهش کارایی شده است. عامل دیگری که میتوان بررسی کرد دریافت بر روز رسانی های نرم افزاری می باشد. گوشی های آیفون جیلبریک شده می توانند بروز رسانی های نرم افزار را به صورت خودکار دریافت کنند در حالی که به روز رسانی دستگاه های اندروید روت شده را باید به صورت دستی انجام داد.

 

پیامد های امنیتی

در هر دو روش کاربران دستگاه ها باید پیامد های منفی امنیتی را در نظر بگیرند. برای مثال بر روی  نرم افزار های جیلبریک شده که در فروشگاه Cydia عرضه می شوند فرایند بررسی امنیتی بسیار کم بوده یا به کلی وجود ندارد. نرم افزار های روت شده در play store توسط گوگل بررسی می شود اما ممکن است همچون گذشته این نرم افزار ها خطرات امنیتی به همراه داشته باشند.

هر بیت از نرم افزار های  نصب  شده  بر روی دستگاه های جیلبریک و روت شده به علت دسترسی به فایل های سیستمی می تواند خطرناک باشد به عبارت دیگر پیش از نصب نرم افزار بر روی آیفون های جلیبریک شده باید به توسعه دهنده نرم افزار اطمینان کامل داشته باشید.یکی از مزایای امنیتی در دستگاه های اندروید روت شده این است که  با استفاده از نرم افزار SuperSU  میتوان از دسترسی نرم افزار های مشکوک به فایل های سیستمی جلوگیری نمود. در هر صورت دسترسی کامل به تنظیمات دستگاه میتواند حفره های امنیتی آن را از بین برده یا آن ها را افزایش دهد بنابراین پیش از تایید هر آیتم و نصب نرم افزار توسعه دهنده آن را به دقت بررسی کنید.

 

نتیجه

به طور کلی استفاده از جیلبریک برای نصب نرم افزار هایی می باشد که اپل اجازه نصب آن ها را به صورت معمول نمی دهد در حالی که در اندروید اکثر آن ها را بدون دسترسی به روت میتوان آن ها را نصب نمود.در طرف دیگر روت کردن دستگاه های اندرویدی بیشتر برای تغییرات در سیستم عامل اندروید می باشد .البته در این موارد نیز استثنا وجود دارد برای مثال نصب Xposed Framework بر روی دستگاه های روت شده امکانات ویژه ای را در گوشی فراهم میکند .همچنین نصب Cydia tweaks در سیستم عامل ios  جیلبریک شده موجب افزایش سرعت پردازش در برنامه های نصب شده می شود. ساده ترین و خلاصه ترین روش برای بیان تفاوت روت و جیلبریک را میتوان این طور در نظر گرفت که جیلبریک برای اضافه کردن قابلیت و روت برای تغییردر تمامی بخش های دستگاه می باشد.

 

روت و جیلبریک در اندروید و iOS چه تفاوتی با هم دارند؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">