۶ روش برای افزایش سرعت و پاک‌سازی کامپیوترشخصی! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

۶ روش برای افزایش سرعت و پاک‌سازی کامپیوترشخصی!

۹۴/۰۱/۱۱
۰

 

bloatware-logo1

برای اولین بار کامپیوتر شخصی‌تان را روشن می‌کنید و انگار که با سرعت بالایش، پرواز می‌کند! اما مدت کمی نمی‌گذرد که سیستم شروع به لج‌بازی و کندی‌های متعدد می‌کند و دلیل آن، چیزی جز بیخودافزارهای آزاردهنده نیست! حالا بدافزار چیست؟ احتمالاً باید با واژه Bloatware آشنا باشید، نرم‌افزارهایی نه چندان سودمند که با حجمی بالا معمولاً باعث کاهش سرعت سیستم شده و شما را رنجیده‌خاطر می‌سازند! حالا اگر می‌خواهید از ...

↓↓ ↓↓↓ ↓↓

bloatware-logo1

برای اولین بار کامپیوتر شخصی‌تان را روشن می‌کنید و انگار که با سرعت بالایش، پرواز می‌کند! اما مدت کمی نمی‌گذرد که سیستم شروع به لج‌بازی و کندی‌های متعدد می‌کند و دلیل آن، چیزی جز بیخودافزارهای آزاردهنده نیست! حالا بدافزار چیست؟ احتمالاً باید با واژه Bloatware آشنا باشید، نرم‌افزارهایی نه چندان سودمند که با حجمی بالا معمولاً باعث کاهش سرعت سیستم شده و شما را رنجیده‌خاطر می‌سازند! حالا اگر می‌خواهید از دست این موارد بیخود خلاص شوید و باعث افزایش سرعت کامپیوترتان شوید، با ما همراه باشید.

چگونه تولیدکنندگان با بدافزارها کامپیوتر شما را کند می‌کنند؟

خب ابتدا کمی توضیح می‌دهیم. سازنده‌ها چنین برنامه‌هایی را روی سیستم شما نصب می‌کنند، چرا که از قبل مبلغی بابت آن دریافت‌ کرده‌اند! سودی که سازندگان از فروش PCها بدست می‌آورند خیلی بالا نیست، پس این به اصطلاح بدافزارها حداقل مبلغی جداگانه در اختیار آن‌ها می‌گذارد، و البته برای اینکه عدالت رعایت شود، باعث می‌شود کامپیوتر شخصی‌تان کمی ارزان‌تر برای شما تمام شود!

حالا جدای از اشغال کردن حافظه کامپیوتر، این برنامه‌ها معمولاً هنگام استارت‌آپ سیستم اجرا می‌شوند و مدت بالا آمدن سیستم را بالا می‌برند، مقدار رم کاربردی را اکاهش می‌دهند، و در حالت کلی نیز ظاهر سیستم را بهم می‌ریزند! دسکتاپ را شلوغ می‌کنند، برنامه‌های نصب شده، منوها و…!

1-example-bloat

یکی از نمونه‌های بدافزارها که بصورت پیش‌فرض بر روی کامپیوتر شخصی نصب گردیده.

متأسفانه بسیاری از نمونه‌های این برنامه‌ها در یک کلام “بد” هستند! معمولاً آنتی‌ویروس‌هایی را می‌یابید که دائماً شما را با پیام‌هایی مثل “کامپیوتر شما در خطر است” می‌ترسانند، بازی‌هایی پر از تبلیغات که تمایلی به انجام آن‌ها ندارید و برنامه‌هایی که یک ساعت قبل از نابود شدن، بصورت مجانی کار می‌کنند…! البته هر برنامه‌ای هم بی‌مصرف نیست، ابزاری که توسط تعدادی ارائه می‌شود هم‌چون nVidia control panel و GeForce Experience و این چنین ابزاری که برای ویرایش تنظیمات گرافیکی بسیار کاربردی هستند.

بدافزارهای دسکتاپ در برابر استور برنامه‌ها

معمولاً چنین برنامه‌هایی در ویندوز، بیشتر در محیط دسکتاپ دیده می‌شوند و با استارت‌آپ سیستم محیط آن را اشغال می‌کنند. اما در دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز۸ و ۸٫۱، بدافزارها در قالب برنامه‌های از پیش‌نصب‌شده از Windows Store هستند. برنامه‌هایی تمام‌‌صفحه که محیط مدرن‌مانند صفحه استارت را پر می‌کنند!

3-windows-8-store-app-tile-bloatware-100260256-large

بدافزارهایی که در محیط مدرن مترو ظاهر می‌شوند نیز نامطلوب هستند، اما حداقل نه به آن اندازه که در دسکتاپ هستند!

حتی اگر محیط جدید ویندوز۸ را نپسندید، حداقل می‌توان گفت این نمونه‌ از bloatwareها بسیار بهتر هستند! از این جهت که بصورت خودکار هنگام بالا آمدن سیستم اجرا نمی‌شوند و سیستم را کند نمی‌کنند. علاوه بر این، فقط با یک حرکت کوتاه می‌توانند نصب شوند! فقط بر روی کاشی راست کلیک کرده یا برای طولانی‌مدت روی آن نگه دارید، Uninstall را انتخاب کرده و تمام!

ریفرش و ریست کردن سیستم در ویندوز۸

وقتی ویندوز۸ معرفی شد، افراد زیادی متوجه شدند که می‌توان با امکان جدید Refresh or Reset تمامی این برنامه‌ها را از روی کامپیوتر شخصی‌شان، حذف کنند. این امکانات ویندوز را به حالت اولیه و کاملاً خلوت در می‌آورد، که به نحوی یک راه ساده برای نصب دوباره (reinstall) ویندوز به حساب می‌آید!

4-refresh-or-reset-windows-8-100260251-large

متأسفانه، این قابلیت در PCهای جدید دیگر کار نمی‌کند. سازندگان هم تصور کردند که می‌توانند به دلخواه خود، Imageهای ریکاوری خودشان را پر از بدافزار کنند و دیگر حقیقتاً شما با ریفرش کردن کامپیوتر، دوباره همان برنامه‌های غیرمفید قبلی را به کامپیوترتان باز می‌گردانید. و مایکروسافت هم ظاهراً جلوی سازندگان را برای این کار، نمی‌گیرد. البته توجه کنید که شما خودتان هم می‌توانید پس از حذف کردن بدافزارها Image ریکاوری خودتان را بسازید و بعد از ریفرش، می‌توانید با یک سیستم کاملاً تمیز و خلوت کار کنید.

از برنامه‌های مخصوص این کار کمک بگیرید

PC-Dec

برنامه‌ها و ابزار زیادی هستند که در این زمینه می‌توانند شما را کمک کنند. PC Decrapifier یکی از این نمونه‌هاست که در آسان‌ترین حالت ممکن بدافزارها را از بین می‌برد. پس از اجرا شدن برنامه، خودش به صورت خودکار شروع به شناسایی بیخودافزارها می‌کند و از پاک کردن دستی آن‌ها بسیار سریع‌تر است. اگر هم نمی‌دانید که یک برنامه را حذف کنید یا نه، ابزار Should I Remove It? آن را به شما خواهدگفت! این برنامه تمام نرم‌افزارها را لیست کرده، به شما می‌گوید که کار آن‌ها چیست و نشان می‌دهد که چند درصد از افراد آن را حذف کرده یا باید بیخیال آن شوید یا خیر! علاوه بر این در وب‌سایت رسمی این برنامه، لیست بدافزارهایی که توسط کمپانی‌های مختلف بر روی لپ‌تاپ‌ها و سایر کامپیوترهای شخصی‌شان قرار می‌گیرد، در اینجا مشخص گردیده.

پاک کردن و شناسایی دستی

بدافزارها فقط آن‌هایی نیستند که توسط کمپانی سازنده نصب می‌شوند، خیلی اوقات برنامه‌هایی توسط افراد نصب می‌شوند که شاید کاربرد چندانی نداشته و از آن استفاده نکنند که این هم به نحوی، بدافزار یا Bloatware محسوب می‌شود. کنترل پنل ویندوز را باز کرده، لیست برنامه‌های نصب شده را بیاورید و هر کدام را که نمی‌خواهید یا کاربردی برایتان ندارد، حذف کنید. البته می‌توانید در حال اجرای سیستم، تسک‌منیجر را هم باز کرده و برنامه‌هایی را که در حال اجرا در پس‌زمینه هستند بررسی کنید. موارد زیادی را می‌توان از آن قسمت یافت و در صورت عدم نیاز، اقدام به حذف کرد.

12-control-panel

منوی حذف یا انتقال برنامه‌ها در یک کامپیوتر که پر از بیخودافزار است.

اگر هم راجع به مورد خاصی شک دارید می‌توانید جستجویی در گوگل انجام دهید تا در رابطه با آن برنامه خاص یا روش خاص مربوط به حذف آن در کامپیوترهای متفاوت، مطلع شوید.

ویندوز را دوباره نصب کنید تا سیستمی سبک و سریع داشته‌باشید

W-Reinstall

علاوه بر موارد بالا، می‌توانید روش‌های دیگری را نیز امتحان کنید. افراد زیادی هستند که بجای پاک کردن دستی این موارد، کاملاً ویندوز را از نو نصب کرده و با سیستم جدیدشان کار می‌کنند! تنها چیزی که نیاز دارید یک CD ویندوز است و اگر دستگاه شما درایو نوری ندارد، می‌توانید محتویات آن را درون یک فلش USB انتقال دهید و سپس پس از نصب دستی ویندوز، با یک سیستم آکبند، تمیز و خلوت و بدون هیچ‌گونه دستکاری سازنده خاصی روبرو خواهیدبود!

۶ روش برای افزایش سرعت و پاک‌سازی کامپیوترشخصی!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">