پرچم های سیگنال دریایی :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

پرچم های سیگنال دریایی

۹۴/۰۱/۱۶
۱

پرچم های علامت ( سیگنال ) دریایی (International Maritime Signal Flags ) که اصطلاحاً پرچم های مخابراتی نیز خوانده می شوند پرچم هایی بین المللی بوده که برای ارسال پیام و یا علامت از یک کشتی به کشتی دیگر استفاده می شوند .هر یک از این پرچم ها نشان دهنده یک عدد و یا یکی از حروف الفبا بوده که میتوان از آنها  بصورت تک و یا مجموعه (بسته به قرارداد بین کشتی ها ) برای ارسال پیام های کوتاه استفاده نمود . روش های مختلفی برای استفاده از این پرچمها وجود دارد که از مهمترین آنها به روش های زیر میتوان اشاره نمود :

 

1- هریک از پرچم ها نشان دهنده یکی از حروف الفبا بوده و با کنار هم قراردادن آنها کلمه مورد نظر ساخته میشود .

 MARINECO

 

2- هر پرچم بطور مجزا معنی خاص خود را داشته و برافراشتن آن نشان دهنده پیام و علامتی خاص می باشد .

کشتی من متوقف شده است و هیچ حرکتی نمی کند .

 

3- یک و یا مجموعه ای از چند پرچم نشان دهنده کدی خاص می باشد . در این روش کد ها قبلا در کتاب و یا طی دستورالعملی در اختیار طرفین قرار گرفته است .

 

نیاز به بالگرد دارم

 

4- در مسابقات قایقرانی پرچم ها معنی خاص خود را دارند . 


5- در کشتی های جنگی نیز ترکیب پرچم ها با یکدیگر معانی خاص خود را دارد که بصورت قراردادی در  ناوگان یک کشور و یا توسط کشورهای متحد مورد استفاده قرار میگیرد . در کشورهای عضو  پیمان ناتو برای استفاده از این پرچم ها در معنی بین المللی خود قبل از آنها پرچم کد/ پاسخ را برافراشته می کنند .

 

پرچم حروف الفبا تلفظ معنی
 A  Alfa غواص در آب دارم . از من فاصله بگیرید و آهسته حرکت کنید .
( با سه پرچ عددی برای نشان دادن سمت یا زاویه )
 B  Brabo  در حال بارگیری ، تخلیه و یا حمل محموله های خطرناک می باشم .
   C  Charlie  بله (جواب مثبت )
   D  Delta  از من فاصله بگیرید . با مشکل در مانور مواجه هستم .
(با دو ، چهار و یا شش پرچم شماره ای برای نشان دادن تاریخ)
   E  Echo  در حال گردش به راست هستم .
   F  Foxtrot  از کار افتاده ام با من تماس بگیرید . 
( در صورت استفاده توسط ناو هواپیما بر : در حال انجام عملیات پروازی هستم )
   G  Golf  به  راهنما نیاز دارم
( در صورت استفاده توسط کشتی ماهیگیری : در حال بالاکشیدن تور می باشیم ) 
( با چهار و یا پنج پرچم عددی برای نشان دادنطول جغرافیایی)
   H  Hotel  در کشتی راهنما دارم .
   I  India  در حال گردش به سمت چپ هستم .
   J  Juliet  کشتی من آتش کرفته و دارای محموله خطناک میباشم . بخوبی از من فاصله بگیرید .
( یا کشتی من دچار نشت محموله خطرناک می باشد  .)
   K  Kilo  درخواست تماس با شما را دارم .
( همراه با پرچم عددی برای تعیین نوع تماس )
(پرچم شماره یک : تمس با علام مورس بوسیله پرچم یا علائم بازو)
(پرچم شماره 2 : بوسیله بلندگو )
(پرچم شماره 3 : بوسیله علائم مورس توسط چراغ دستی )
( پرچم شماره 4 : بوسیله سیگنال صوتی )
   L  Lima  در بندر : کشتی در قرنطینه است .
در دریا : شما باید بلافاصله کشتی خود را متوقف کنید . 
( با چهار پرچم عددی برای نمایش عرض جغرافیایی . دو پرچم اول درجه و دو پرچم بعدی دقیقه )
   M  Mike  کشتی م متوقف شده و هیچ حرکتی نمی کند .
   N  November  نه ( منفی )
   O  Oscar  آدم به دریا ( آدم به دریا افتاده و کشتی در حال نجات اوست )
( از این پرچم به عنوان پرچم سمافرُSemaphore هم استفاده می شود )
   P  Papa  در بندر : همه پرسنل به کشتی بازگردند. کشتی درحال عزیمت به دریا است .
در دریا و توسط کشتی های ماهیگیری : تور من به مانعی گیر کرده است .
( نام دیگر این پرچم بلو پیتر میباشد .)
   Q  Quebec  کشتی من در سلامت است و درخواست رفع قرنطینه را دارم .
   R  Romeo  کشتی من خارج از مسیر است .
(با یک یا چند پرچم عددی برای نشان دادن فاصله بر حسب مایل دریایی)
   S  Siera  موتور کشتی من به عقب کار می کند . 
( با یک یا چند پرچم عددی برای نشان دادن سرعت بر حسب گره دریایی )
   T  Tango  از من فاصله بگیرید . من در حال کف کشی دوبل می باشم 
( با چهار پرچم عددی برای نشان دادن زمان محلی . دو پرچم اول ساعت و دو پرچم بعدی دقیقه )
   U  Uniform  شما به طرف خطر می روید .
   V  Victor  به کمک نیاز دارم .
( با یک یا چند پرچم عددی  برای نشان دادن سرعت بر حسب کیلومتر در ساعت)
   W  Whiskey  به کمک پزشکی نیاز دارم
   X  Xray  کار خود را متوقف و به پیام من توجه کنید .
   Y  yankee  در حال بالا کشیدن لنگر هستم .
   Z  Zulu  نیاز به یدک کش دارم .
در دریا و به وسیله کشتی های ماهیگیری : در حال انداختن تور هستم 
( همراه با چند پرچم عددی برای نشان دادن زمان UTD ، دو پرچ اول ساعت و پرچم های بعدی دقیقه )

منابع :

پرچم های سیگنال دریایی

نظرات (۱)

سلام خیلی خوب بود و کاملا توضیحات لازم ذکر شده بود ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">