ویژگی‌های یک رمز عبور خوب چیست؟ :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

ویژگی‌های یک رمز عبور خوب چیست؟

۹۴/۰۱/۲۰
۰

رمز عبور یا Password حیاتی‌ترین بخش هر حساب آنلاین است به گونه‌ای که با فعال نبودن ورود دو مرحله‌ای بر روی یک حساب، با داشتن آن به راحتی می‌توان به حساب فردی دیگری دسترسی پیدا کرد.

یک رمز عبور خوب دارای ویژگی‌هایی است که رعایت هر یک از آنها امکان لو رفتن آن و دسترسی به حساب‌های مختلف‌تان توسط افراد خرابکار را از بین می‌برد.

برای آنکه حدس زدن رمز عبور برای برنامه‌های مختلف کامپیوتری مشکل شود، رعایت دو نکته بسیار مهم و حیاتی است:

۱. رمز عبور انتخابی طولانی باشد:

هر زمان که رمز عبوری انتخاب می‌کنید، دقت کنید که طول آن حداقل ۱۰ حرف باشد. این کار باعث می‌شود که مدت زمان برای پیدا کردن این رمز عبور افزایش چشم‌گیری پیدا کند. تصویر زیر تاثیر طولانی شدن یک رمز عبور را به خوبی نشان می‌دهد.

دنیا آی‌تی   |   DonyaIT.blog.iR

۲. رمز عبور انتخابی پیچیده باشد :

هر زمان که رمز عبوری انتخاب می‌کنید، باید علاوه بر حروف بزرگ، کوچک و عدد، از علامت‌های خاص مانند ! @ # و... نیز استفاده کنید. البته بد نیست این نکته را در نظر بگیرید که برخی از وب‌سایت‌ها/ سرویس‌ها امکان استفاده از علامت‌های خاص برای ایجاد رمز عبور را نمی‌دهند.

 

علاوه بر دو مورد بالا که حدس زدن رمز عبور را برای برنامه‌های کامپیوتری سخت می‌کند، برای آنکه شانس حدس زدن رمز عبور توسط دیگران را نیز کاهش دهید، باید ۵ نکته زیر را رعایت کنید:

۱. رمز عبور انتخابی یکتا باشد:

رمز عبور هر حساب شما باید یکتا باشد و نباید از یک رمز عبور برای چندین حساب استفاده کنید زیرا اگر یکی از آن وب‌سایت‌ها هک شوند و رمز عبورتان لو برود، فرد خرابکار به راحتی می‌تواند وارد حساب‌های دیگر شما بشود. 

به عنوان مثال اگر شما از یک رمز عبور مانند Bikhof2014@ برای تمام حساب‌های خود مانند جی‌میل، فیس‌بوک، وب‌سایت دانشگاه و... استفاده می‌کنید و حساب دانشگاه شما هک شود و رمز عبورتان لو برود، فرد خرابکار با داشتن ایمیل و رمز عبورتان به راحتی می‌تواند وارد جی‌میل، فیس‌بوک و... شما بشود.

اگر فکر می‌کنید که ایجاد یک رمز عبور برای هر حساب آنلاین کار بسیار سختی است، بهتر است که از یکی از ابزارهای مدیریت رمز عبور مانند KeePass و LastPass استفاده کنید و یا آنکه دستکم برای حساب‌های مهم و حساس‌تان مانند ایمیل، فیس‌بوک و توییتر رمز عبور یکتا انتخاب کنید. فراموش نکنید که اگر از یک رمز عبور برای حساب‌های مختلف استفاده کنید، در حقیقت شما تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار داده‌اید.

۲. رمز عبور انتخابی به اطلاعات شخصی شما مربوط نباشد:

این مورد یکی از موارد شایع در بین کاربران است زیرا بسیاری از افراد در هنگام ایجاد یک رمز عبور، از اطلاعات شخصی خود مانند تاریخ تولد، شماره تلفن همراه، شماره شناسنامه، اسم همسر/ دوست دختر/پسر استفاده می‌کنند.

هم اکنون نرم‌افزارهای مختلفی بر روی اینترنت به صورت رایگان وجود دارند که شما به کمک آنها می‌توانید براساس اطلاعات شخصی افراد، رمزهای عبور مختلفی که ممکن است براساس آنها ایجاد کرده باشید را حدس و نمایش دهد.

۳. رمز عبور انتخابی را خصوصی نگه دارید:

این بدان معناست که شما نباید رمز عبور حساب‌های مختلف خود را با دیگران به اشتراک بگذارید زیرا ممکن است به دلیل سهل‌انگاری آنها، رمز عبور حساب شما لو برود. اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم، رمز عبور مانند مسواک است که تنها شما باید آن را بدانید نه دیگران.

۴. رمز عبور انتخابی را به صورت مستمر تغییر دهید:

بهتر است که هر ۳ ماه یکبار رمزهای عبور حساب‌های خود را تغییر دهید تا به این صورت شانس حدس زدن آن توسط دیگران را از بین ببرید. دقت کنید که اگر یک رمز عبور را برای ۱۰ سال استفاده کنید، به احتمال زیاد تنها کسی که آن را نمی‌داند خواجه حافظ شیرازی خواهد بود!

ویژگی‌های یک رمز عبور خوب چیست؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">