آیا موتورهای جستجو معنی استعاره را خواهند فهمید؟ :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

آیا موتورهای جستجو معنی استعاره را خواهند فهمید؟

۹۴/۰۳/۱۸
۰

robot

اگر کامپیوترها و موتورهای جستجو معنی استعاره و سمبل را متوجه شوند آیا بیشتر به انسان نزدیک نخواهند شد؟ یک پروژه جدید در حال محک این تئوری است.

در ۱۹۸۹، نویسنده آمریکایی «Norman Cousins» نوشت که شعر کلید متوقف کردن کامپیوترها برای گرفتن انسانیتمان است. حالا بیست و شش سال بعد، محققان در ایالات متحده در حال تست این ایده هستند و کار خود را از موتورهای جستجو و بانک‌های اطلاعاتی تصاویر شروع کرده‌اند. مفهوم هر نکته ظریف یا استعاره‌ در جستجوگرهایی مانند گوگل گم خواهد شد. برای مثال کلمه «اندوه» (sorrow) را جستجو کنید. متوجه می‌شوید که تعداد زیادی از تصاویر مردمی را می‌بینید که درحال گریه‌اند. درحالی که یک انسان ممکن است این کلمه را با تصاویر گسترده‌تری مانند منظره یک دریای مه‌آلود یا یک جنگل خالی تطبیق دهد. تمام این‌ها به این دلیل است که کامپیوترها از اطلاعات متا (اطلاعاتی که کلمات جستجو را به میلیون‌ها شی دیجیتالی در جهان ربط می‌دهد؛ از ویدیوهای یوتوب گرفته تا عکس‌های اینستاگرام) استفاده می‌کنند که یک روش کاملا متفاوت در مقابل مغز انسان است. اطلاعات متای انسانی ما می‌تواند بسیار بیشتر سمبلیک و کمتر تحت‌الفظی باشد. اما چه می‌شود اگر یک بانک اطلاعاتی با شعرها پرشده باشد؟ آیا روبات‌ها از روش دید ما به جهان آگاه می‌شوند؟

«شعر برای ربات‌ها» پروژه‌ای است که یک بانک اطلاعاتی آنلاین از ۱۲۰ تصویر را شروع کرده است. هرکسی می‌تواند به این بانک وارد شود تا یک شعر مرتبط با آن تصویر بنویسد. با تغذیه شعر به ربات‌ها، محقق‌ها می‌خواهند که «به دیتابیس استعارات را یاد دهند و ببینند که چه اتفاقی می‌افتد»! این همان استعاراتی است که یک انسان به تصاویر ربط خواهد داد. این جزئیات را «Corey Pressman» از «Neologic Labs» توضیح می‌دهد. این‌ها همان کسانی هستند که پشت این پروژه‌اند. البته به همراه «Webvisions» و دانشگاه ایالت آریزونا.

پروژه همچنین این سوال را مطرح می‌کند: «آیا یک الگوریتم، الهام گرفته از ورودی شعر ما، می‌تواند کار قابل قبول خود را تولید کند؟». پاسخ احتمالا تا سپتامبر پیش‌رو به دست ما می‌رسد. زمانی که آن‌ها جستجوهای اولیه را در کنفرانس تکنولوژی Webvision در شیکاگو به نمایش می‌گذارند.

به گفته Pressman آن‌ها امیدوارند که با یک دیتابیس به اندازه کافی بزرگ «بشود دید که می‌توان به روبات‌ها استعاره را فهماند و اینکه کامپیوترها می‌توانند بیشتر شبیه ما باشند به جای اینکه همه چیز برعکس باشد. من دوست دارم که آن‌ها با ما بیشتر به توافق برسند.»

آیا موتورهای جستجو معنی استعاره را خواهند فهمید؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">