چگونه مانیتور خراب کامپیوتر خود را تعمیر کنیم؟! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

چگونه مانیتور خراب کامپیوتر خود را تعمیر کنیم؟!

۹۴/۰۳/۲۹
۰
 

1024px-Computer_Repair_LED

مانیتورهای ال‌سی‌دی از اجزای پیچیده‌ای به‌وجود آمده‌اند؛ پس غیرعادی نیست که این اجزاء، با مشکلاتی روبه‌رو شوند. اکثر مشکلات فیزیکی مربوط به مانیتورها را می‌توان در خانه برطرف نمود اما چگونه؟ با دنیا آی‌تی همراه شوید تا پاسخ این سوال را بیابید.

قسمت اول: مشکل را شناسایی کنید!

مرحله 1
به عنوان  روش اول، توصیه می‌کنیم که ضمانت‌ نامه مانیتور خود را بررسی کنید. اگر مانیتور شما هنوز گارانتی دارد، توصیه می‌شود تعمیر آن را به گارانتی بسپارید تا شاید هزینه تعمیر مانیتورتان کاهش یابد. هم‌چنین توجه داشته باشید که تعمیر مانیتور به دست شما، باعث می‌شود تا گارانتی باطل شود.

مرحله 2
ابتدا بررسی کنید که چراغ پاور مانیتور شما روشن می‌شود یا خیر؛ اگر روشن شد و مانیتور تصویر نداشت، که مرحله بعدی در انتظارتان است و اگر چراغ پاور روشن نمی‌شد، احتمالا مشکل مربوط به منبع تغذیه آن بوده و ممکن است یکی از خازن‌ها، دچار مشکل شده باشد. البته شاید بتوانید خودتان مشکل را برطرف کنید اما به دلیل رعایت نکات ایمنی، توصیه می‌شود آن را به‌دست متخصص بسپارید. نشانه‌هایی برای تشخیص این‌که مشکل مربوط به خازن است وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ویز ویز کردن مانیتور و یا خط خطی شدن صفحه نمایشگر اشاره نمود. به‌هرحال چون منبع تغذیه یکی از مهم‌ترین اجزای مانیتور است، توصیه می‌کنیم که به علت هزینه سرسام آور تعمیر آن، به فکر خرید یک مانیتور نو یا دست دوم باشید.

مرحله 3
همان‌طور که گفتیم، شاید مانتیور شما روشن شده باشد اما تصویری را به‌نمایش درنیاورد؛ در این صورت توصیه می‌شود که نور چراغ قوه‌ای را به صفحه بتابانید، اگر تصویری مشاهده کردید احتمالا مشکل مربوط به نور پس‌زمینه مانیتورتان است. در قسمت دیگر، روش حل این مشکل را بیشتر شرح خواهیم داد.

مرحله 4
اگر در مانیتورتان، چند پیکسل سوخته مشاهده کردید، می‌توانید برای رفع آن این مرحله را دنبال کنید:

  • شیء نوک تیزی را در پارچه‌ای قرار داده و به پیکسل سوخته کمی فشار وارد نمایید. البته توجه داشته باشید که فشار بیش از اندازه، به مانیتور صدمه خواهد زد.

اگر با روش فوق به‌ نتیجه‌ای نرسیدید، توصیه می‌شود که برای تعمیر آن توسط یک متخصص، اقدام کنید.

مرحله 5
اگر نمایشگر مانیتورتان شکسته باشد، بهتر است مانیتور خود را به گارانتی یا فردی متخصص نشان دهید. البته برای رفع این مشکل هم راه‌هایی وجود دارد ولی چون هزینه کیت‌های تعمیر آن بالاست و به‌دلیل پیچیده بودن مراحل انجام این روش‌ها، توصیه نمی‌کنیم!

مرحله 6
تا به این‌جا سعی شد تا مشکلات عمده را شرح دهیم؛ حال ممکن است مشکل یا ایراد مانیتور شما در این مراحل دیده نشود، پس چاره چیست؟ توصیه می‌شود ادامه مطلب را با دقت بخوانید زیرا قصد داریم چند مشکل شایع دیگر را نیز شرح دهیم:

  • اگر مانیتورتان تصویر دارد ولی تصویر با مشکل مواجه است مثلا مربع‌های رنگارنگ برروی آن مشاهده کردید، ممکن است مشکل مربوط به برد AV باشد که برای رفع آن، یک برد نو خریده و آن را با برد آسیب دیده، عوض نمایید. توجه داشته باشید که برد AV معمولا به شکل مداری مستطیل شکل بوده که در نزدیکی کابل‌های صوتی و تصویری قرار گرفته است.
  • ممکن است دکمه‌های مانیتور شما از کار افتاده باشد؛ آن‌ها را با پاک‌ کننده‌های فلزی تمیز کنید و یا اتصالات شکسته این دکمه‌ها را دوباره برقرار نمایید.
  • کابل‌ها را برای رفع مشکل بررسی کنید، شاید مشکل به آن‌ها مربوط باشد!

به‌هرحال پیشنهاد می‌کنیم که اگر مشکل‌تان را نیافتید، آن را با یک فرد ماهر در میان بگذارید.

 

قسمت دوم: رفع مشکل نور پس‌زمینه

این قسمت، ادامه‌‎ای است بر مرحله 3 که به‌ علت حجم بالای آن تصمیم گرفتیم روش حل آن را جداگانه بیان نماییم. مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

مرحله 1
دو شاخه مانیتور را از برق کشیده و سپس هر کابلی که به‌ مانیتور متصل است را جدا نمایید. اجزای متصل به پانل نمایشگر را با احتیاط جدا نموده و سپس مرحله بعدی را دنبال کنید.

مرحله 2
محل تعبیه Backlight را بیابید. این لامپ‌ها باید درست در پشت نمایشگر شیشه‌ای اصلی باشند. توصیه می‌شود تا زمان یافتن جای آن، هیچ‌کدام از اجزای الکتریکی را لمس نکنید زیرا ممکن است به شما شوک وارد نمایند. مدلی جایگزین برای آن گرفته و آن‌ها را با احتساب نکات ایمنی، با لامپ‌های قدیمی عوض کنید.

در آخر امیدواریم که توانسته باشیم با ارایه این مقاله، شما را در رفع مشکل مانیتورتان یاری داده باشیم. اگر راه حل‌های دیگری برای رفع مشکلات گفته شده می‌شناسید، می‌توانید آن را در نظرات با ما به‌ اشتراک بگذارید.

چگونه مانیتور خراب کامپیوتر خود را تعمیر کنیم؟!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">