پنج کمپانی بزرگ دنیا که کارشان را از یک گاراژ کوچک شروع کردند :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

پنج کمپانی بزرگ دنیا که کارشان را از یک گاراژ کوچک شروع کردند

۹۴/۰۴/۰۷
۲
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که دوست داشته‌اید کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی کنید. معمولا اولین سوالی که بعد از تصمیم به راه‌اندازی کسب‌وکار به ذهن موسسان آن می‌رسد این است که: آیا سرمایه کافی برای راه‌اندازی کسب‌وکار خودمان را داریم؟ آیا راه‌اندازی کسب‌وکار به دفتری بزرگ و تعداد زیادی کارمند نیاز دارد؟ شاید بد نباشد نگاهی بیندازیم به نقطه شروع بزرگ‌ترین کمپانی‌های امروز دنیا و بفهمیم این کمپانی‌ها کارشان را چگونه و از کجا شروع کردند.

این روزها تب استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای نوپا در ایران بسیار داغ است. عده زیادی از متخصصان فناوری اطلاعات دوست دارند کسب‌وکار خودشان را راه‌اندازی کنند. همان‌طور که بازیکنان فوتبال شروع کارشان را از زمین‌های خاکی می‌دانند، بسیاری از موسسان کسب‌وکارهای بزرگ دنیا نیز از گاراژ خانه‌شان به‌عنوان پایه و نقطه شروع فعالیتشان یاد می‌کنند. در این مطلب قصد داریم شما را با 5 کمپانی بزرگ آشنا کنیم که شروع کارشان از یک گاراژ کوچک بوده است.

1- آمازون

 

تست


احتمالا حداقل یک بار تا امروز نام آمازون را شنیده‌اید. آمازون یک فروشگاه آنلاین است که در سال 94 جف بروس در شهر سیاتل ایالت واشنگتن تاسیسش کرد. این فروشگاه الکترونیکی از جمله فروشگاه‌هایی بود که در گاراژی کوچک در شهر Bellevue کارش را آغاز کرد. جف بعد از راه‌اندازی این فروشگاه در سال 94 در گاراژ منزلش موفق شد یک سال بعد اولین فروشش را ثبت کند. این فروشگاه کارش را با فروش کتاب آغاز کرد و حالا در کنار کتاب انواع لوح‌های فشرده، بسته‌های نرم‌افزاری و حتی کفش و لباس می‌فروشد. آمازون، که کارش را از گاراژ آغاز کرده بود، اکنون بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی آنلاین دنیا محسوب می‌شود. حالا آمازون پا را از فروش محصولات نیز فراتر گذاشته و چند سالی است به تولید محصولاتی نظیر تلفن هوشمند، کتابخوان الکترونیکی، تلفن و تلویزیون دیجیتال روی آورده است. آمازون کارش را با یک نفر و در گاراژ جف بروس آغاز کرد، اما امروز 132هزار و 600نفر کارمند در این کمپانی مشغول کارند. درآمد آمازون در سال 2013 حدود 74 میلیارد دلار بوده است.

 

 

2- اپل

 


اپل را می‌توان یکی از غول‌های دنیای فناوری دانست؛ شرکتی که از دل سیلیکون‌ولی به دنیا آمد. در سال 1976 استیو جابز و استیو وزنیاک، که در آن زمان 21 و 26 ساله بودند، تصمیم گرفتند کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند. آنها کارشان را از گاراژ خانه استیو جابز آغاز کردند و یک کامپیوتر را به‌صورت دستی و با نام Apple I تولید کردند. اپل، که آن روزها با نام تجاری Apple Computer Inc شناخته می‌شد، موفق شد با فروش تعدادی از این کامپیوترهای دست‌ساز برای خود اعتباری دست‌وپا کند. آنها موفق شدند در مدت 30 روز 50 کامپیوتر تولید کنند. همه این اتفاقات در گاراژ خانه جابز و تنها با دو نفر اتفاق افتاد تا اینکه در سال 1983 اپل با تولید کامپیوتر شخصی به‌نام لیزا، که اولین کامپیوتر مجهز به ماوس و سیستم عامل دارای رابط کاربری، آیکون‌ها و پنجره‌ها بود، انقلابی در دنیای کامپیوترهای شخصی به وجود آورد.
اپل کارش را با دو نفر آغاز کرد، اما امروز 98هزار کارمند در سراسر دنیا دارد. اپل با سود ۱۸ میلیارد دلاری در سه ماه آخر سال ۲۰۱۴ رکوردی بی‌سابقه به ثبت رساند که تاکنون هیچ شرکتی در دوره سه‌ماهه به آن نرسیده است.

 

 

3- گوگل

 


گوگل از جمله کمپانی‌هایی محسوب می‌شود که بسیاری از مردم دنیا حداقل از یک محصول سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری آن استفاده می‌کنند. این کمپانی نیز کارش را از گاراژی کوچک آغاز کرد. دو فارغ‌التحصیل دانشگاه استنفورد، با نام‌های لری پیج و سرگی برین، در سال 1998 تصمیم گرفتند کسب‌وکار خودشان را راه بیندازند. آنها گاراژ خانه یکی از دوستانشان، به‌نام سوزان وژکیکی، در منلوپارک کالیفرنیا را برای شروع فعالیتشان انتخاب کردند. لری پیچ و سرگی برین نام گوگل را برای پروژه‌شان انتخاب کردند. گوگل برگرفته از کلمه گوگول به‌معنی «یک عدد یک و صد صفر جلو آن» است. هدف لری و سرگی از انتخاب این واژه این بود که نشان دهند قرار است ماموریتی به اجرا رسانند که هدفش سازماندهی انبوهی از اطلاعات وب است.
گوگل کارش را در سال 1998 با سه نفر آغاز کرد و حالا بیش از 55هزار کارمند در سراسر دنیا دارد. درآمد این کمپانی در سال 2014 رقمی حدود 66 میلیارد دلار بوده که در نوع خود بی‌نظیر است و همه این ارقام تنها از یک گاراژ آغاز شده است.

 

 

4- اچ‌پی

 

 


کمپانی بزرگ Hewlett-Packard، که اختصارا HP نامیده می‌شود، نیز از جمله کمپانی‌هایی است که موسسانش کار را از یک گاراژ آغاز کردند. این کمپانی را در سال 1939 Bill Hewlett و Dave Packard تاسیس کردند و ترکیب نام خانوادگی‌شان را برای نام کمپانی خود انتخاب کردند. اچ‌پی کار خودش را از گاراژ موسسانش و تنها با سرمایه 538 دلاری آغاز کرد. اولین محصول آنها یک اسیلاتور صوتی بود که موفق شدند آن را به کمپانی بزرگ والت دیزنی بفروشند تا این کمپانی از آن در ساخت فیلم Fantasia بهره ببرد. این کمپانی که کارش را با دو نفر و 538 دلار از یک گاراژ آغاز کرد، حالا بعد از 70 سال موفق شده سرمایه‌اش را به 90 میلیارد دلار برساند.
خیلی‌ها راز موفقیت کمپانی اچ‌پی را نه محصولات، بلکه کارکنان آن می‌دانند. هیولت و پاکارد، موسسان این کمپانی، متوجه شدند که اگر مدیران شرکت کارکنانشان را باور داشته باشند و در رویاهای آنها شریک شوند، آنها قادرند استعدادهای خودشان را شکوفا کنند و کارهای بزرگی انجام دهند. به‌گفته خیلی‌ها این باور رمز موفقیت اچ‌پی بوده است. اچ‌پی در حال حاضر با 302 هزار کارمند از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا محسوب می‌شود.

 

 

5- دیزنی

 


کمپانی دیزنی که، بسیاری از ما از کودکی با آن خاطره داریم، نیز از جمله کمپانی‌هایی است که در گاراژ کوچکی تاسیس شده که استودیو انیمیشن‌سازی شده بود. این کمپانی، که در سال 1923 والت دیزنی و برادرش الیور دیزنی راه‌اندازی‌اش کردند، خیلی زود توانست اولین قراردادش را امضا کند و تصمیم به ساخت مجموعه کمدی آلیس بگیرد. این شروعی برای افتتاح استودیو برادران دیزنی بود. والت دیزنی در دنیای انیمیشن خالق سیندرلا و میکی ماوس و در دنیای تجارت صاحب شبکه‌های تلویزیونی (شامل ای‌بی‌سی، شبکه دیزنی و...) و 14 شهربازی شد و حالا 180هزار کارمند دارد. میزان درآمد این کمپانی در سال 2014 مبلغی حدود 48 میلیارد دلار بوده است.


تجربه تاسیس این کمپانی‌های بزرگ دنیا نشان می‌دهد جمله «من هیچ‌وقت نمی‌توانم صاحب چنین کمپانی‌های بزرگی باشم» غلط است. همه این کمپانی‌ها با کمک یک یا دو نفر و با سرمایه‌ای اندک و در جایی کوچک راه‌اندازی و در نهایت موفق به رشد و درآمدزایی شده‌اند. آنها از اول نمی‌خواستند آمازون و گوگل و اپل خلق کنند، بلکه می‌خواستند فروشگاه آنلاین کتاب، کامپیوتر و الگوریتم سرچ خلق کنند. مهم است که بدانید اهمیت چندانی ندارد که کسب‌وکار از کجا شروع شود، بلکه مهم این است که کجا ادامه پیدا کند و به کجا ختم شود؛ بنابراین هیچ‌وقت از راه‌اندازی کسب‌وکار خودتان واهمه نداشته باشید، زیرا ممکن است شما نیز از بنیان‌گذارانی باشید که در تاریخ از آنها به بزرگی یاد می‌شود.

آیا شما هم تا به حال خواسته‌اید که کسب‌وکار خودتان را راه‌اندازی و از آن کسب درآمد کنید؟

پنج کمپانی بزرگ دنیا که کارشان را از یک گاراژ کوچک شروع کردند

نظرات (۲)

یـک مـعــلـم . .
مطلب جالبی بود . .
۱۵ تیر ۹۴، ۱۶:۴۹
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
ممنون دوست عزیز
عجب‌!!!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">