سریع‌ترین حیوانات ! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

سریع‌ترین حیوانات !

۹۴/۰۴/۱۴
۰

سیاره سبز و آبی رنگ ما میزبان میلیون‌ها گونه از حیوانات است که اکوسیستم فوق‌العاده‌ای را تشکیل داده‌اند. بعضی گونه‌ها شکارچی و بعضی دیگر شکار شونده هستند. بعضی گونه ها برای حفظ حیات خود در طی میلیون‌ها سال به روش‌های دفاعی و تهاجمی خارق‌العاده ای مانند تقلید، استتار، استفاده از زهرهای مهلک و سرعت بالا دست یافته‌اند که در این مقاله به مقوله سرعت پرداخته و سریعترین حیوانات جهان را معرفی می‌کنیم!

۱- شاهین پرگرینی ( Peregrine Falcon)

این پرنده تیز پرواز با سرعت ۳۲۰ کیلومتر بر ساعتی خود در راس سریع‌ترین مخلوقات کره زمین قرار دارد. البته این سرعت تنها در مواقعی که این شاهین به سمت شکار خود شیرجه می‌زند حاصل می‌شود و معمولا شکار بخت برگشت که معمولا آن هم یک خرگوش سریع است شانسی برای فرار نخواهد داشت.

Male Peregrine Falcon

 ۲- مرغ دریایی گرمسیری (Frigate Bird)

سرعت این مرغ‌های دریایی در پرواز مستقیم به بیش از ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد که حتی از شاهین پرگرینی هم بیشتر است. دلیل این سرعت داشتن بیشترین نسبت وزن به طول بال این مرغ دریایی در بین کل پرندگان است که باعث شده بتواند برای مدت‌های طولانی و حتی تا یک هفته نیز در آسمان باقی بماند!

Frigate-Bird

۳- بادبان ماهی (Sail Fish)

افتخار سریع‌ترین موجود دریایی به بادبان ماهی که نوعی نیزه ماهی است تعلق دارد. این موجود در سطح آب میتواند به سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت برسد که رقم فوق‌العاده‌ای است. البته این سرعت در موقعی که این ماهی ترسیده است و به منظور تهدید ماهی های دیگر حاصل می‌شود.

Sail-Fish

۴- یوزپلنگ (Cheetah)

یوزپلنگ با سرعت ۹۸ کیلومتر بر ساعتی خود با اختلاف کمی رتبه‌دار سریع‌ترین موجود خشکی است. این رکورد در سال ۲۰۱۲ و توسط یک یوزپلنگ ماده به اسم “سارا” ثبت شده است. همانطور که می‌دانید یوزپلنگ گونه‌ای شکاری است و تهدید بالقوه‌ای برای سایر جاندارانی که در محدوده جغرافیاییش ساکن هستند محسوب می‌شود.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

۵- بزکوهی تیز شاخ (Pronghorn Antelope)

این گونه بزکوهی با سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در رتبه دوم سریع‌ترین موجودات خشکی قرار دارد و با این سرعت می‌تواند از چنگال بسیاری از شکاچیان بگریزد. این نوع بزکوهی برای عملکرد در سرعت‌های بالا سازگاری‌های ویژه‌ای همچون تشک هوایی در کف پا، انگشتانی با قابلیت جذب شک و اندام‌های داخلی بزرگتر که اکسیژن بیشتری جذب می‌کنند پیدا کرده است.

Pronghorn-Antelope

۶- کل یالدار (Wildebeest)

کل یالدار دیگر حیوان سریع ساکن دشت‌ها است که با وجود اینکه سرعتش به بزکوهی رده پنجمی نمی‌رسد اما هنوز هم با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعتی خود عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

Blue-Wildebeest

۷- شیر (Lion)

خبر ناخوشایند برای کل یالدار سرعت مشابهش با سلطان بیشه است که آن را به شکاری بی دفاع مبدل ساخته است. شیر با سرعت نزدیک به ۸۰ کیلومتر بر ساعتی خود می‌تواند به راحتی کل یالدار را تعقیب کند که آن‌ها را به شکارچیان بسیار مرگبار دشت‌ها تبدیل کرده است.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

۸- غزال تامسون (Thomson’s Gazelle)

این غزال یکی دیگر از موجوداتی است که از لحاظ سرعت در رده شیر و کل یالدار قرار می‌گیرد و می‌تواند با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعتی خود از چنگ بسیاری از شکارچیان بگریزد. تعقیب و گریزهای غزال تامسون با شیر و یوزپلنگ از شدیدترین مسابقات سرعت حیات وحش است. خبر بد برای این غزال این است که یوزپلنگ آن را به عنوان طعمه ترجیحی خود می‌بیند!

Tanzania

۹- خرگوش قهوه‌ای (Brown Hare)

خرگوش قهوه‌ای یکی از کوچکترین حیوانات این لیست ۱۰ تایی است. این موجود کوچک می‌تواند با سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعتی خود واقعا سریع بدود. حتما شما نیز داستان خرگوش و لاکپشت را شنیده‌اید. خرگوش‌ها حیوانات فوق العاده سریعی هستند و از اکثر حیوانات تندتر می‌دوند.

Brown-Hare

۱۰- گوزن شمالی (Elk)

گوزن‌های شمالی با وجود جثه بزرگ و وزن زیاد خود می‌توانند به راحتی به سرعت ۷۰ کیلومتر بر ساعت برسند که با این جثه رقم فوق العاده‌ای در برابر غزال تیز پا است. این موجود زیبا با شاخ‌های حجیمش دشمن عمده‌ای را برای خود نمی‌بیند.

Elk

منبع: conservationinstitute

سریع‌ترین حیوانات !

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">