الکسا (Alexa) چیست و چه کاری می‌کند؟ :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

الکسا (Alexa) چیست و چه کاری می‌کند؟

۹۵/۰۲/۲۰
۱

alexa

شاید شما هم بارها با نام الکسا روبه‌رو شده باشید، اسمی که بیشتر از هر چیزی یک شاخص برای سنجش میزان محبوبیت و بازدید وب‌سایت‌ها در دنیای اینترنت محسوب می‌شود. حال بیایید ببینیم که الکسا دقیقا چیست و چگونه کار می‌کند؟

الکسا به صورت رسمی در سال ۱۹۹۶ کار خودش را شروع کرد، جالب است بدانید که این نام از بزرگ‌ترین کتابخانه مصر باستان الهام گرفته شده است و وظیفه اصلی آن، رتبه بندی وب‌سایت‌ها از نظر میزان بازدید نسبت به یکدیگر است. در واقع این روش مانند یک کنکور عمل می‌کند، مهم نیست که هر سایت روزانه چه تعداد بازدید کننده دارد، بلکه مهم این است که تعداد این بازدید نسبت به سایر سایت‌ها چگونه بوده و در واقع در مقایسه با سایرین این رتبه بندی انجام می‌شود. الکسا در سال ۱۹۹۹ توسط شرکت بزرگ آمازون خریداری شد و به نوعی زیر مجموعه آن محسوب می‌شود.

الکسا چگونه این رتبه بندی را انجام می‌دهد؟

اصلی‌ترین روشی که برای این کار توسط الکسا اعلام شده است، استفاده از تولبار این وب‌سایت است. این امر بدیهی است که برخلاف یک آزمون کنکور که برگزار کننده به تمام نتایج و شرکت کنندکان دسترسی دارد، الکسا به همه دستگاه‌های متصل به وب لینک نیست تا بخواهد آمار دقیقی از میزان بازدید آن‌ها را در دیتابیس خود داشته باشد. بلکه آمار خودش را تنها از دستگاه‌هایی می‌گیرد که تولبار این وب‌سایت را داشته و با هر بازدید خودشان، یک پالس را به این سایت ارسال کرده و از رفتار این یوزرها است که در مجموع الکسا اقدام به رتبه بندی پایگاه‌های مختلف اینترنتی می‌کند. طبق گفته الکسا، محاسبه این رتبه بندی در یک بازه سه ماهه انجام می‌شود و به‌خاطر اینکه یک سایت در چند روز بازدید بالایی دارد، رنکش ناگهان بالا نمی‌رود. پس به این مورد همیشه توجه داشته باشید که اگر یک روز بازدیدتان خوب بود، انتظار نداشته باشید فردای آن حتما رنک الکسای شما بهبود یابد یا به طور عکس، با کم شدن بازدیدکنندگان، رتبه شما نزول کند.

دانلود تولبار الکسا برای مرورگر کروم

این رتبه بندی تا چه حد صحیح است؟

در ارتباط با این مدل از رتبه بندی بایستی گفت: صحیح است اما دقیق نیست! به طور مثال اگر وب‌سایت A در رده ۵۲۵ ایران است و رتبه وب‌سایت B در جایگاه ۵۳۵، به طور قطع نمی‌توان گفت که یوزرهای سایت A بیشتر است اما اگر سایت C در رده ۷۵۰ قرار دارد، می‌توان تا حد زیادی اطمینان داشت که نسبت به سایت A بازدید کننده کم‌تری دارد. در واقع این نسبت به صورت حدودی درست است اما نمی‌توان به‌قدری دقیق آن را قلمداد کرد که در فاصله‌های نزدیک هم به صورت قطعی آن را درست به حساب آورد. ضمن آنکه در تولبار الکسا شما دارای دو رنک هستید، یکی رنک جهانی و دیگر رنک مربوط به کشوری که بیشترین بازدید کننده شما از آنجا می‌آید. به طور معمول، رنک جهانی شما همیشه عدد بالاتری دارد (به‌جز سایت‌هایی با یوزرهای بین‌المللی) و رتبه پایین‌تر نشان از جایگاه شما در وب‌سایت‌های کشورتان دارد که بیشتر از رنک جهانی مورد ملاک قرار می‌گیرد. به همین خاطر مهم است که ورودی‌های شما، دارای آی‌پی مختص به همان کشور باشند.

آیا می‌توان در این رتبه بندی تقلب کرد؟

عملکرد کلی الکسا مشخص است، بازدید و بازدید کننده بیاور، رتبه بهتر بگیر! خب قاعدتا هر سایتی که مطالب جذاب‌تر و به‌روزتر در کنار تبلیغ مناسب، سئوی حرفه‌ای با تیم قدرتمندتری داشته باشد، از مخاطب بیشتری برخوردار خواهد بود. اما روش‌های زیادی هم در این بین وجود دارد که می‌توان بازدید اضافی متقلبانه به سایت افزود. در واقع هزینه به‌دست آوردن یک بازدید تقلبی خیلی کم‌تر از یک بازدید واقعی است و به همین خاطر وب‌سایت‌های زیادی برای به‌دست آوردن جایگاه بهتر، روی به این حرکات می‌آورند و با تقلب سعی در بهبود جایگاه خود نسبت به پایگاه‌هایی می‌کنند که از طریق درست و شرافتمندانه تلاش دارند تا بازدید کننده واقعی را به جمع خودشان بیفزایند.

alexa-fake-result-1

روش‌های تقلب در این کار متفاوت و گسترده است که در این بین می‌توان به پاپ آپ اشاره کرد، روشی که متاسفانه به صورت قانونی در کشور ما نیز انجام شده و منجر به درآمدهای کلانی گشته که هیچ‌کدام کوچک‌ترین منفعتی نه برای کاربران اینترنتی و نه آگهی دهندگان دارد، بلکه هدفش تنها یک تقلب برای به‌دست آوردن جایگاهی است که وب‌سایت مربوطه، شایسته آن نیست.

به‌زودی در یک مقاله جامع، روش‌های مختلف تقلب و همچنین کسب جایگاه بالاتر در الکسا را شرح خواهیم داد

چرا این رتبه تا این حد مهم است؟

شاید گزینه نخست در منبع درآمدی بسیاری از وب‌سایت‌ها، از طریق تبلیغات باشد. به طور معمول اصلی‌ترین فاکتور برای یک آگهی دهنده، میزان بازدید و پرطرفدار بودن یک وب‌سایت است و ساده‌ترین راه برای کسب اطلاعات، از طریق یک شاخص همچون الکسا است. پس به همین خاطر بسیاری از پایگاه‌های خبری تلاش می‌کنند تا جایگاه بهتری را در این رتبه به‌دست بیاورند. از طرفی دیگر، وب‌سایتی که دارای رنک بهتری است، قاعدتا اعتبار بهتری داشته و حتی اگر به دنبال کسب درآمد از طریق تبلیغات نباشد، باز می‌تواند از طریق این ارزش افزوده در مقایسه با رقبای خودش، کسب و کارش را بهبود ببخشد.

آیا فقط بازدید کننده در کسب رتبه بهتر موثر است؟

بایستی گفت خیر! در واقع قرار نیست اگر وب‌سایت A دارای ۱۰۰۰ بازدید کننده بود، رتبه بهتری از وب‌سایت B که ۸۰۰ بازدید کننده دارد، داشته باشد. در واقع تعداد بازدید کننده، یکی از فاکتورهای محاسبه است و موارد دیگری همچون تعداد صفحات بازدید شده توسط این کاربران و حتی مدت زمان حضورشان در وب‌سایت نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. البته خود الکسا به دو مورد تعداد بازدید کننده و میزان صفحات بازدید شده به صورت مستقیم اشاره داشته است اما آمارهایی چون Bounce Rate (درصد کاربرانی که وب‌سایت شما را پس از یک بازدید ترک می‌کنند)، تعداد صفحات بازدید شده به ازای هر یوزر و میزان حضور هر کاربر به صورت میانگین را نیز در صفحه اطلاعاتی هر وب‌سایت درج می‌کند که نشان از اهمیت این امر برای الکسا دارد.

alexa-p

چه کنیم تا رتبه الکسای خودمان را بهبود ببخشیم؟

اگر خیلی بخواهیم ساده توضیح بدهیم، باید بگوییم: مطالب جذاب، باکیفیت و یونیک بگذارید، وب‌سایتی با رابط کاربری زیبا و سرور قوی داشته باشید، سئوی مناسب برای کارتان به‌کار بگیرید و از همه مهم‌تر، آهسته و پیوسته حرکت کنید! البته هر کدام از این روش‌ها نیاز به توضیحات مبسوطی دارند که در این مقاله نمی‌گنجد اما تلاش می‌کنیم تا در یک مطلب جداگانه، راه‌کارهای صحیح برای کسب رتبه بهتر را برای شما شرح دهیم.

ضعف‌های اصلی الکسا چیست؟

شاید ضعف اصلی الکسا را در قابل تقلب بودن آن دانست! در واقع با روش‌های مختلفی می‌توان این رنک را برای سایتی که بازدید چندانی ندارد، بالا برد و قاعدتا در این بین،‌ وب‌سایت‌هایی که درست هم کار می‌کنند، دچار خسران می‌شوند. ضعف دیگر را بایستی در معیار سنجش دانست. در واقع ممکن است کاربران یک سایت از تولبار الکسا استفاده نکنند و به همین خاطر، وب‌سایت مورد نظر علی‌رغم بازدیدی که دارد، رتبه صحیحی را دریافت نخواهد کرد. همچنین باید به این نکته نیز اشاره کرد که ساب دامنه‌ها، از رنک جداگانه‌ای بهره نمی‌گیرند. در واقع ممکن است در یک سایت فروش کالا، چند ساب دامنه مختلف با مضامینی چون وبلاگ خبری یا پرسش و پاسخ وجود داشته باشد که علی‌رغم تعداد بازدید متفاوت، همگی دارای یک رنک مشابه هستند و قاعدتا نمی‌توان اطلاعات درستی از رتبه واقعی هر کدام در فضای وب به‌دست آورد.

ranking

به الکسا اطمینان کنیم؟

شما می‌توانید به صورت حدودی به رتبه الکسا اطمینان کنید، آن هم به شرطی که با ابزارهای تقلب در آن تا حدی آشنا باشید. در واقع بسیاری از سایت‌ها به قدری واضح و حتی ناشیانه برای به‌دست آوردن رنک بهتر تقلب می‌کنند، که تنها نگاهی به صفحه اطلاعات آن‌ها و به‌خصوص بخش Upstream Sites به راحتی نشان می‌دهد که رنک آن‌ها دروغین است. البته این مورد را به‌زودی برای شما در مقاله روش‌های تقلب و نحوه شناسایی آن توضیح خواهیم داد.

الکسا (Alexa) چیست و چه کاری می‌کند؟

نظرات (۱)

الکسا یه سایت رتبه بندیه و کار خوبی م میکنه
۲۰ ارديبهشت ۹۵، ۱۹:۳۷
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
بله ، همینطوره...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">