با ۱۰ جانور ترسناک دنیا آشنا شوید! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

با ۱۰ جانور ترسناک دنیا آشنا شوید!

۹۵/۰۹/۲۷
۱

در این مقاله به معرفی ۱۰ جانور ترسناک در سرتاسر جهان خواهیم پرداخت. جانور‌هایی که ممکن است تا بحال حتی نام آن‌ها را نیز نشنیده باشید. با ما همراه باشید تا با ترسناک‌ترین حیوانات آشنا شوید.

  1. ماهی مرکب (پروماچوتیوتیس سولکاس)

اگر فکر می‌کنید که دندان‌های نیش خون‌آشام‌ها وحشتناک هستند، نگاهی به این ماهی مرکب بیندازید. دندان‌های این ماهی که شبیه به دندان‌های مصنوعی یک انسان مسن هستند، در زیر بدن آن قرار دارند. با کمال تعجب آن‌ها هرگز دندان نیستند، بلکه مجموعه‌ای از لب‌هایی هستند که پوزه این موجود عجیب را پوشش می‌دهند (تعجب نکنید، ماهی‌های مرکب پوزه دارند). حیوانات دریایی، که خوشبختانه در اعماق اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند، سه ردیف مکنده روی هر یک از بازو‌های خود دارند.

۱

محققان به درستی نمی‌دانند که دلیل وجود لب‌هایی که پوزه این ماهی مرکب را پوشانده چیست، چرا که فقط یک نمونه از این ماهی تا به‌حال شناخته شده است. پروماچوتیوتیس سولکاس توسط یک کشتی تحقیقاتی آلمانی در عمق حدود ۱۸۳۰ متری اقیانوس اطلس جنوبی مشاهده شد. نمونه مشاهده شده یک بچه ماهی ماده بود که اندازه بدن آن یک اینچ (۲.۵ سانتی‌متر) اندازه‌گیری شد. بنابراین کسی نمی‌داند که این ماهی مرکب در زمان بلوغ نیز به همین اندازه کوچک است یا رشد کرده و بزرگ و عجیب و غریب‌تر می‌شود.

  1. پروانه پشمالو ونزویلایی

چشمان سیاه بزرگ و بر‌آمده‌، دو شاخ بلند قهوه‌ای و تیز و بدنی سفید رنگ که پوشیده از خز است. مشخصاتی که گفته شد برای یک پروانه کمی ترسناک است و ظاهری وحشتناک به این حشره می‌دهد.

۲

این پروانه عجیب و غریب در سال ۲۰۰۹ در ونزوئلا کشف شد. دکتر آرتور آنکر از کشور قرقیزستان این حشره را برای اولین بار مشاهده کرد. حشرات دیگری نیز وجود دارند که ظاهری شبیه به این پروانه دارند که از این میان می‌توان به کرم ابریشم چینی (با نام علمی Bombyx mori) اشاره کرد.

پروانه پشمالو نام لاتین ندارد، زیرا مشخص نیست که به کدام خانواده حشرات تعلق دارد. در مورد پوشش خز‌دار این حشره نیز باید بگوییم که کسی تا بحال آن را لمس نکرده زیرا حشراتی که ظاهری اینچنین دارند، از این پوشش برای بویایی و مقاصد دفاعی استفاده می‌کنند.

  1. خرچنگ عنکبوتی ژاپنی

فقط یک نگاه کوتاه به این حیوان کافی است تا لرزه به اندام بیننده بیندازد. پنجه‌های این موجود بسیار بزرگ و قوی بوده و می‌تواند باعث آسیب‌های بسیار شدیدی به بدن انسان گردد. طول پاهای این خرچنگ غول‌پیکر به حدود ۴ متر می‌رسد.

۳

این سخت پوست در سال ۱۸۳۶ کشف شد. این جانور در عمق ۱۵۰ تا ۳۰۰ متری اقیانوس‌ها زندگی می‌کند و به همین دلیل خیلی سخت می‌توان آن را به دام انداخت. فقط یک بار یک ماهی‌گیر ژاپنی جرات کرده بود که این سخت پوست زیرک را شکار کند (در ژاپن خرچنگ عنکبوتی خوراکی بسیار لذیذ به حساب می‌آید).

این جانور هر چیزی که از خودش کوچک‌تر باشد را می‌خورد. آن‌ها همچنین از غذا‌ها و محیط اطراف جهت استتار و پنهان شدن از چشم شکارچیان استفاده می‌کنند. شکارچی اصلی این حیوان، اختاپوس‌هایی هستند که از آن‌ها بزرگتر هستند.

  1. آیه‌آیه

موهای ژولیده، چشم‌هایی براق و وحشت زده، اندامی کشیده و استخوانی و گوش‌هایی بیش از حد بزرگ. این جانور با مشخصات بیان شده به راحتی هر بیننده‌ای را می‌ترساند. این پستاندار در معرض انقراض فقط در جزایر ماداگاسکار مشاهده شده است. جالب است بدانید که ساکنین محلی آیه‌آیه را موجودی بد یمن می‌دانند.

۴

آیه‌آیه‌ها در جنگل‌های پر باران جزیره زندگی و اکثر عمر خود را روی درخت سپری می‌کنند. با استفاده از انگشتان خود که به طور غیرمعمولی بلند هستند، بین شاخه‌های درختان جابجا می‌شوند. هنگامی که سوراخی مملو از حشرات را در شاخه‌ای بیایند، با استفاده از دندان‌های بزرگ خود آن را باز کرده و با انگشتان‌شان حشرات را بیرون کشیده و می‌خورند.

این جانوران حدودا ۲۰ سال عمر می‌کنند. متاسفانه از آنجایی که مردم ماداگاسکار آن‌ها را بد یمن می‌دانند، به محض مشاهده این حیوان را می‌کشند. به همین دلیل این جانور در لیست گونه‌های در آستانه انقراض قرار گرفته است و تحت حمایت قانون است.

  1. موش کور بینی ستاره‌ای

تعداد ۲۲ شاخک گوشتی و صورتی رنگ، ظاهری ستاره‌ای شکل به این جانور داده است. همچنین دو چشم شوم در وسط این ستاره قرار دارد که در واقع سوراخ‌های بینی موش کور هستند. بینی این جانور بیشتر یاد‌آور یک اختاپوس لاغر است!

۵

این جانور همان‌طور که از نامش پیداست، نا‌بینا بوده و بینی عجیب و غریبش کمک می‌کند تا حشرات، کرم‌ها و جانوران کوچک را یافته و شکار نماید. زمانی که به چیز جالبی نزدیک می‌شود، ابتدا توسط شاخک‌های بیرونی شروع به جستجو می‌کند. سپس سنسور‌های داخلی تشخیص می‌دهند که آیا مورد یافته شده شکار لذیذی برای خوردن هست یا خیر. بدون شک بینی موش کور یکی از حساس‌ترین اندام‌های لمسی است که بیش از صد‌هزار عصب در آن به کار رفته است. پوزه این جانور نیز با بیش از دویست و پنجاه هزار گیرنده حسی پوشیده شده است که موش کور از آن‌ها برای مسیر‌یابی در تونل‌های زیر زمینی استفاده می‌کند.

این جانور که تقریبا به اندازه یک خرگوش است، در باتلاق‌ها و تالاب‌های کانادا و شرق امریکا در زیر زمین زندگی می‌کند.

  1. ماهی قلابچه‌ای

بیش از ۳۰۰ نمونه از این نوع ماهی در سرتاسر جهان یافت شده که یکی از دیگری زشت‌تر هستند. ۱۶۰ نوع از این ۳۰۰ گونه در اعماقی از اقیانوس زندگی می‌کنند که می‌توان آن‌ها را مورد مطالعه قرار داد.

۶

با توجه به حجم معده این جانور که طعمه‌ای به اندازه دو برابر خود را هضم می‌کند، قطعا دانستن این مطلب که این ماهی چگونه و از کجا تغذیه می‌کند خالی از لطف نیست. پاسخ این پرسش در استتار هوشمندانه و یک ترفند شیطانی که به فیزیولوژی بدن این جانور مربوط می‌شود نهفته است. ستون فقرات تکامل یافته این ماهی که شبیه به یک فانوس است مانند یک طعمه نورانی عمل کرده و باعث می‌شود که ماهی‌ها فریب خورده و به دام بیفتند.

  1. عقرب پرنده

بدن بلند با رنگی مایل به قرمز، بال‌هایی به رنگ زرد و مشکی و سری شبیه به آخوندک این جانور را در دسته حشرات قرار می‌دهد. ولی دم مانند عقرب این موجود کافی است تا ترجیح دهید که تا حد امکان از این جانور همه چیز خوار دوری کنید.

۷

لازم به ذکر است که عقرب‌های پرنده مانند گونه‌هایی از Panorpa nuptialis که در زمین‌ها و مراتع جنوب و مرکز آمریکا زندگی می‌کنند، اندازه‌ای در حدود ۲.۵۵ سانتی‌متر دارند. همچنین رژیم غذایی این جانوران شامل محصولات و مواد گیاهی نظیر گرده دانه‌ها، شهد و در برخی موارد حشرات ضعیف و ناتوان می‌شود.

  1. شپش زبان خوار

این جانور از طریق آبشش ماهی‌ها وارد بدن آن‌ها شده و زبان‌شان را می‌خورد! این موجودات گروه گسترده و متنوعی از سخت پوستان هستند که بیشتر آن‌ها در دریا زندگی می‌کنند و برای این ساخته شده‌اند که شبیه به یک هیولا به نظر برسند. شپش زبان خوار تنها انگلی است که اندام میزبان خود را از ریشه می‌کند.

۸

  1. حشره قاتل

برخی از مخلوقات با ظاهری ترسناک به دنیا می‌آیند. Acanthaspis petax یکی از ۷۰۰۰ گونه حشره قاتل است که اجساد طعمه‌های خود را بر روی بدن خاردارش حمل می‌کند. در واقع این کار را انجام می‌دهند تا خود را مخفی کرده و با توجه به بوی اجساد از ردیابی شدن توسط شکارچیان در امان باشند. در برخی موارد نیز از این اجساد به عنوان طعمه استفاده کرده و بوسیله آن‌ها سایر حشرات را فریب داده و به دام می‌اندازند.

۹

در زیر این ظاهر ترسناک، این قاتل‌ها با خصوصیات هیولایی خود به خوبی کنار می‌آیند. خصوصیاتی نظیر بدن خاردار که شبیه به مجموعه‌ای از کاکتوس‌ها است.

  1. پارو‌ماهی

اژدها، مار‌های دریایی و… از اولین افسانه‌های ساخته ذهن بشر گرفته تا داستان‌هایی که از عمق دریا در طول قرن‌ها بیان شده است، این موجودات همواره تصورات ما را به خود مشغول کرده‌اند. ولی آیا به راستی وجود دارند؟

با گذشت سال‌ها، پیشرفت‌های زیادی در زمینه توضیح و شرح دادن وجود این موجودات افسانه‌ای صورت گرفته است. از نهنگ که در یک خط شنا می‌کند گرفته تا توده جلبک‌های دریایی و ماهی‌های مرکب غول پیکر.

اما هیچ کدام از موارد گفته شده به اندازه Regalecus glesne مناسب نیستند. یک ماهی باریک که در عمق ۲۰۰ تا ۹۰۰ متری دریا‌های مناطق گرمسیر و استوایی زندگی می‌کند و اندازه آن حدودا به ۹ الی ۱۵ متر می‌رسد.

۱۰

علی‌رغم جثه ترسناکی که دارد، پارو‌ماهی آسیبی برای اکثر موجودات ندارد. خوراک این جانور، ماهی‌های لاغر و میگو‌ها هستند.

با ۱۰ جانور ترسناک دنیا آشنا شوید!

نظرات (۱)

الناز محمدی
عالی
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">