خش گیری و ترمیم دیسک با خمیر دندان :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

خش گیری و ترمیم دیسک با خمیر دندان

۹۴/۰۴/۰۱
۲

CD_layers.sv

در دنیای کامپیوتر گاهی اوقات با استفاده از ابزار الات مختلف به علت کنجاوی مردم چیز های کاربردی و جالبی کشف میشه ! یکی از همین راه کار های کاربردی استفاده از خمیر دندان برای ترمیم خش های سی دی یا دیسک هستش . شاید با خودتون بگید اخه مگه میشه خمیر دندان بتونه یک سی دی که خش داره رو ترمیم کنه ؟؟؟ در جواب این سوال باید بگیم که صد در صد همین کارو میکنه اما به همین جواب اکتفا نمیکنیم پس ادامه مقاله رو حتمی بخونید تا متوجه بشید چطور و چگونه خمیر دندان چنین اثر معجره بخشی از خودش به جا میذاره .

 

در واقع میشه گفت خمیر دندان در این مورد مثل اکسیر زندگی بخش عمل میکنه که باعث میشه شما یک فرصت خیلی خیلی کوچیکی داشته باشید تا از اطلاعات دیسک خودتون بک آپ یا فایل پشتیبان تهیه کنید . حالا اساس کار به چه صورته ؟ خوب اول از همه شما باید با بخش های مختلف یک دیسک معمولی  استاندارد آشنا بشید . یک دیسک استاندارد و بین المللی از ۴ لایه مختلف تشکیل شده که لایه اول یک روکش بسیار نازک از پلاستیک پلی کربنات هستش لایه دوم یک محافظ آلومینیومی براق معنکس کننده است که وظیفه اصلی اون بازتاب نور هستش لایه سوم یک محافظ لاکی بوده و در نهایت لایه سوم پوسته بیرونی یا تزئینی است که برای چاپ مشخصات دیسک استفاده میشه .

 

 در آخرین لایه شیار های حلزونی شکلی وجود دارن که اطلاعات دیسک در اونها وجود داره برای بازیابی اطلاعات و خواندن اونها ما نیاز به یک دستگاه ROM داریم دستگاه رام دیسک مارو با سرعت بالا به چرخش در میاره و لیزر یا همون چشم رام که در ایران معروفه از لایه های دیسک عبور میکنه و به بخش حلزونی شکل دیسک تابیده میشه در اینجا لیزر اطلاعات دیسک رو بیت به بیت بازیابی و به کامپیوتر ما منتقل میکنه . اما اگر بین حرکت تابش لیزر و اطلاعات مانع کوچیکی مثل خش و یا کثیفی وجود داشته باشه لیزر از مسیر اصلی خودش منحرف میشه و نمیتونه به اطلاعات ما دسترسی پیدا کنه یا در عمل قادر به خواندن و بازیابی اطلاعات نیست .

 

 

how-it-works-cd-rom-drive

 

اما با وجود پیشرفت تکنولوژی رام های نسل جدید به میان افزار های خطایابی هوشمندی مجهز شده اند که میتونن مسیر تابش لیزر رو بعد از اینکه به خط و خش کوچیکی برخورد کرد به حالت اول برگردونن اما این میان افزار ها زیاد در خش های بسیار قوی زیاد کارایی ندارن و قادر به خطایابی نیستند . اما در این بین خمیر دندان چه کار معجزه آسایی انجام میده که باعث میشه دیسک ما دوباره قابل استفاده و خواندن بشه ؟

 

سی‌دی دارای دو استاندارد برای ذخیره اطلاعات به صورت کتابچه قرمز (Red Book) برای سی‌دی صوتی و استاندارد کتابچه زرد (Yellow Book) برای سی‌دی‌رام (CD-ROM) است. اطلاعات درون CD به صورت شیارهای حلزونی شکل و مارپیچ ذخیری می‌شود(Pit)، برای بازیابی اطلاعات از زیرکانال‌هایی (subchannel هایی) که متناظر با بیت‌های هر دیسک است استفاده می‌شود.

 

به طور کلی خمیر دندان ماده ایی ضد پلاک و جرم هستش که بخاطره حالت خمیری که داره وقتی روی سطوح یک دیسک خش دار کشیده میشه تمامی حفره ها ریز دیسک رو پر میکنه . هر خطی که رو دیسک ها به وجود میاد در واقع نوعی حفره ایی هستش که روی دیسک ایجاد شده حالا خمیر دندان با پر کردن این حفره ها باعث میشه لیزر دیگه از مسیر خودش منحرف نشه و به صورت کامل به از تک تک لایه های دیسک عبور کنه ! حتی بعد از شستن دیسک با اب هم حرفه هایی که با خمیر دندان پر شده اند همچنان برای مدت کوتاهی باقی میمونن .

 

disk-cleanup

 

حالا روش تمیز کردن دیسک و خش گیری اون با استفاده از خمیر دندان چطوریه ؟! شما اول باید دیسک رو به صورت کامل با فشار بسیار ملایم اب بشورید بعد از اون با یک دستمال کاغذی نرم اون رو خشک کنید قدم دوم استفاده از یک بند انگشت خمیر دندان هستش و به صورت کامل به تمامی سوط دیسک بکشید در اینجا باید انگشت خودتون رو به صورت مداوم روی دیسک بکشید تا تمامی حفره های خش دار روی دیسک پر بشن و سپس دیسک خودتون رو با اب بشورید و مجددا با یک دستمال کاغذی نرم اون رو خشک کنید .

خش گیری و ترمیم دیسک با خمیر دندان

نظرات (۲)

انسان آگاه می داند که زندگی پیوسته در حال تغییر است؛ زندگی یعنی تغییر. تنها یک چیز همیشگی است و آن خود تغییر است.((اشو))
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">