آیا سئول هوشمندترین شهر دنیا است؟! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

آیا سئول هوشمندترین شهر دنیا است؟!

۹۵/۰۲/۲۸
۲

سئول از بسیاری جهات هم نقشه راه برای شهرهای هوشمند است و هم آزمایشگاه تکنولوژی‌های نوین. هر جنبه از زندگی در سئول از حمل و نقل عمومی گرفته تا سیستم وضعیت اضطراری، با تکنولوژی درآمیخته است. کمپانی‌های بزرگی همچون مایکروسافت، سیسکو و ال‌جی در گوشه و کنار این شهر وجود دارند. شاید بتوان گفت که هر تکنولوژی که در شهرهای هوشمند به بکار می‌رود، ابتدا در سئول مورد استفاده قرار گرفته است.

شاید مقایسه شهرها از نظر هوشمند بودن چندان آسان نباشد، اما شاید این چند دلیل شما را قانع کند که سئول، هوشمندترین شهر دنیا است:

دستگاه‌های هوشمند همه جا حضور دارند

بر اساس گزارشی که در سال ۲۰۱۳ منشر شد، سئول از مدت‌ها پیش به شهروندان کمک کرده است که به تکنولوژی دسترسی داشته باشند. این شهر، در سال ۲۰۱۲ محصولات هوشمند مانند اسمارت فون‌ها را بین خانو‌اده‌های کم درآمد و کسانی که توانایی خرید آنها را نداشتند، توزیع کرد. شهروندان تشویق شدند تا گوشی‌های هوشمند قدیمی خود را اهدا کنند و در ازای آن بین ۵۰ تا ۱۰۰ دلار برای هر دستگاه از تخفیف مالیاتی برخوردار شوند.

این شهر از سال ۲۰۰۹ تاکنون با همکاری موسسات خصوصی کلاس‌های زیادی در مورد دستگاه‌های هوشمند برای شهروندان عادی برگزار کرده است. این کلاس‌ها که بیشتر مهاجران، افراد با درآمد کم و افراد سالخورده را هدف قرار داده بود، بین سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱، توانست ۴۷۰۰۰ شرکت‌کننده جذب کند. این کلاس‌ها هنوز وجود دارند، اما در آینده محتوای پیشرفته‌تری ارایه می‌دهند.

جاده‌هایی که اتوبوس‌ها را شارژ می‌کنند!

۱۹d1ef4e9ed63ab20c655638a25ee150-1-768x1024

تکنولوژی وسایل حمل و نقل الکترکی (OLEV)، وسایل حمل ونقل را قادر می‌سازد تا با استفاده از جاده‌ها شارژ شوند. زمانی که اتوبوس در یک جایگاه توقف می‌کند، کابل‌هایی که در زیر جاده قرار دارند با استفاده از میدان مغناطیسی، اتوبوس را شارژ‌ می‌کنند. این جایگاه‌ها قادرند که بین اتوبوس‌های معمولی و OLEV تمایز قایل شوند و زمانی که یک اتوبوس معمولی می‌ایستد، در حالت خاموش باقی می‌مانند. چون این نوع اتوبوس‌ها نیاز ندارند که در تمام مسیر شارژ باشند چرا که باتری آنها یک سوم دیگر اتوبوس‌ها است.

سرویس ایمنی u-Seoul

سرویس ایمنی u-Seoul که از سال ۲۰۰۸ به راه افتاده است با استفاده از تکنولوژی‌های مکان‌یابی و دوربین‌های مداربسته، ماموران دولتی و افراد خانواده را از وضعیت کودکان، افراد سالخورده، ناتوانان جسمی و کسانی که آلزایمر دارند، آگاه می‌کند.

دولت باز و داده‌های عمومی

استراتژی سئول این است که بین شهروندان و مسئولین ارتباط شفاف و آزاد برقرار کند. شهروندان و بخش خصوصی تشویق می‌شوند که با استفاده از داده‌های دولت، تجارت‌ها و شغل‌های جدید ایجاد کنند. از سال ۲۰۱۳، شهرداری سئول با استفاده از فناوری‌های مکان‌یابی، اطلاعاتی همچون مکان‌های با اینترنت وای‌فای، محل ساخت و ساز و … را در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

Eunpyeong u-City

Eunpyeong u-City شاید بهترین جایی باشد که تکنولوژی‌های هوشمند در آن به کار رفته است. این شهرک که در سال ۲۰۱۱ تکمیل شد، ۴۵۰۰۰ نفر جمعیت دارد. ساکنان این شهر نیازی به دستگاه‌های هوشمند ندارند، چون با استفاده از وسایل هوشمندی که در خانه‌ها بکار رفته است، براحتی می‌توانند اطلاعات مورد نظر خود را دریافت کنند. برای اینکه از وقوع جرم و جنایت کاسته شود، دوربین‌های مداربسته هوشمند، دائما در حال نظارت بر شهروندان هستند.

چراغ‌های خیابان‌ها، علاوه بر مصرف انرژی کم، به ساکنان اینترنت نیز ارایه می‌کنند. سرویس u-Green با استفاده از سنسورها، به طور دائم در حال اندازه‌گیری کیفیت آب و هوا است و این اطلاعات علاوه بر مسئولین شهر، در دسترس ساکنان شهر نیز هست.

فروشگاه‌های مجازی

۰۰۰۰ab89-1024x697

فروشگاه‌های زنجیره‌ای بین‌المللی مانند تسکو، از سال ۲۰۱۱ دارای فروشگاه‌های مجازی در سئول هستند. محصولات همانند فروشگاه‌های واقعی در قفسه‌ها چیده می‌شوند. این قفسه‌ها دارای کد QR هستند و شما در عرض چند دقیقه می‌توانید سبد خرید خود را آماده کنید. حتی اگر اتوبوس یا مترو سر برسد و شما خرید خود را انجام نداده باشید، می‌توانید خرید خود را در اتوبوس یا مترو ادامه دهید.

آیا سئول هوشمندترین شهر دنیا است؟!

نظرات (۲)

جالب بود.
۲۸ ارديبهشت ۹۵، ۲۲:۱۷
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
ممنون از نظرتون
سیّد محمّد جعاوله
عالیییییییییییییی
۲۸ ارديبهشت ۹۵، ۲۱:۳۰
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
خواهش میکنم...
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">