برای فهم بهتر عادات هر نسل و هر گونه همپوشانی، دو محقق، بازستریم و فراکتل بیش از ۱۲۰۰ نفر را مورد بررسی قرار دادند و پاسخهایشان را به سه گروه تقسیم کردند:
گروه اول (Millennials) – افراد متولد بین سال ۱۹۷۷ تا ۱۹۹۵ (به شمسی متولدین ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۴)،
گروه دوم (Generation Xers) – افراد متولد بین سال ۱۹۶۵ تا ۱۹۷۶ (به شمسی متولدین ۱۳۴۴ تا ۱۳۵۵)،
گروه سوم (Baby Boomers) – افراد متولد بین سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۶۴ (به شمسی متولدین ۱۳۲۵ تا ۱۳۴۳).
پاسخهای این سه گروه با یکدیگر مقایسه شد تا وجه شباهت ترجیحات مصرف دیجیتالی مشخص گردد و هر گونه گرایش منحصر به فرد و متفاوتی میان این سه گروه در نظر گرفته شد. این محققان نتایج پژوهششان را منتشر ساختند تا به عنوان چراغ راهی برای سایر محققان در جهت پیشبرد نتایج تحقیق مورد استفاده قرار گیرد.
۱. گروه سوم بیشترین میزان استفاده را در صبح زود تا ظهر داشت، در حالی که گروه اول و دوم بیشترین میزان استفاده را آخر شب داشتند.
از شرکتکنندگان پرسیده شد چه زمانی بیشترین لذت را در اینترنت تجربه کردهاند و نتایج نشان داد که نسل جوانتر نسبت به نسل قدیمیتر به شبها و دیروقت متمایل هستند. بیش از ۳۰ درصد گروه اول و دوم حجم استفادهشان بین ساعت ۸ شب تا نیمه شب در بالاترین حد بود، در حالیکه حدود ۴۰ درصد از گروه سوم بیشتر بین ساعت ۵ صبح تا ظهر آنلاین بودند. به علاوه نتایج نشان داد:
- گروه سوم اوج مصرفشان حدود ساعت ۹ صبح تا ظهر بود (حدودا ۳۰ درصد بیشتر از گروه اول و دوم).
- کمترین محبوبیت زمانی برای اغلب افراد بین نیمهشب تا ساعت ۵ صبح بود. از هر نسل حدودا کمتر از ۱۰ درصد در این محدوده زمانی فعالیت داشتند.
- میان گروه اول و دوم اوج مصرف بین ساعت ۸ شب تا نیمهشب بود که حدودا ۸۰ درصد بیشتر از گروه اول گزارش شد.
۲. بیش از ۲۵ درصد از گروه وسیله مورد علاقهشان برای استفاده از اینترنت تلفن همراه است، در حالیکه گروه سوم تبلت را ترجیح میدهند.
هنگامی که بررسی شد که از کدام دستگاه بیشتر استفاده میشود، مشخص گردید که کامپیوترها همچنان بیرقیب ظاهر میشوند. محبوبترین دستگاه برای هر نسلی لپتاپ بود (حداقل ۳۵ درصد از هر سه نسل روی این مورد توافق داشتند). با این حال بیشترین تمایز در میان دستگاههای قابل حمل بود: بیش از ۲۵ درصد گروه اول منبع اصلی خود را گوشیهای خود میدانستند و بیش از ۴۰ درصد گروه سوم تبلتهایشان. تجریه و تحلیل بیشتر نشان داد:
- بیش از ۵۰ درصد پاسخدهندگان که در درجه اول از تلفن همراهشان استفاده میکردند گروه اول بودند.
- گروه سوم از لپتاپ بیشتر از سایر گروهها استفاده میکردند (چهل درصد) ، حدودا ۲۰ درصد بیشتر از گروه اول.
- گروه اول بیش از ۱۱۵ درصد بیشتر از تلفن همراهشان استفاده میکردند تا گروه سوم.
۳. دامنه انواع محتوای ترجیحی در میان سه نسل مشابه، اما سبکهای خاص بین افراد متفاوت بود.
گرچه این سه نسل نمیتوانند بر سر اینکه از کدام دستگاه استفاده کنند به توافق برسند، هر سه گروه به اتفاق آرا بر روی چهار گونه محتوا توافق داشتند: مقالات وبلاگ، عکسها، نظرات زیر نوشتهها، و کتابهای الکترونیکی. یافتههای بیشتر آشکار مینمود:
- کمترین محتوایی که کاربران ترجیح میدهند شامل: کتاب های چند رسانهای، ارائهها، وبینارها و گزارشهاست که اینها میان سه نسل مشابه بودند البته نه به اندازه مساوی.
- مرور تحقیقات نشان داد پنج موضوع برتر برای گروه سوم، حتی ده حیطه مورد علاقه گروه اول را نیز دربرنمیگرفت.
- لیستها، اینفوگرافیکها، پادکستها، و راهنماها از نظر اولویت برای هر سه نسل در میانه قرار گرفت.
- گرچه به نظر میرسد سایتهایی مانند BuzzFeed و PlayBuzz میان نسل جوان بیشتر محبوب باشد، گروه اول و دوم پازلها را به عنوان یکی از پنج محتوای موردعلاقه خود اعلام کردند!
با توجه به محور عمودی نمودار یا سبک موردعلاقه، گرچه بین هر سه مسل سرگرمی پیشتاز است، با این حال هر نسل ترجیحات منحصر به فرد خودش را داراست:
- گروه اول با ۱۹ درصد (۷۱ درصد بیشتر از گروه سوم) پیشتاز موضوعات مربوط به حیطه تکنولوژی بودند.
- گروه سوم در حیطه اخبار جهان و سیاست پیشتاز بودند به ترتیب با ۱۸ و ۱۲ درصد (گروه سوم ۱۲۰ درصد بیشتر از گروه اول حیطه سیاست را دنبال میکنند).
- گروه دوم در حیطه موضوعات مرتبط با زندگی سالم با ۱۳ درصد پیشتازاند. همچنین در دو حیطه امور مالی شخصی و والدین نیز برتری دارند.
- حیطهای که کمترین محبوبیت را برای گروه اول داشت مد و لباس بود، در حالیکه برای گروه دوم و سوم به طور برابر کمترین میزان علاقه دو حیطه محیط زیست و مد و لباس میباشد.
ضروری است که متخصصان امور دیجیتالی محتواهای موردعلاقه مخاطبان مختلف را بشناسند. بازاریابی چندنسلی بسیار فراتر از پاسخگویی به نیازهای منحصر به فرد افراد میان یک نسل خاص است. بازاریابی چندنسلی به معنای درک شباهتها و تفاوتهای میان هر گروه و در نتیجه ارتقای محتوا بر اساس آن است.