آنتی‌ویروس‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

آنتی‌ویروس‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟!

۹۴/۰۳/۱۸
۰

آنتی‌ویروس‌های رایگان دیگر مثل گذشته نیستند. بلکه این روزها با دور هم جمع کردن نرم‌افزارهای اضافی، ابزارهای جاسوسی (اسپای‌ور)، تولبارها و چیزهایی مثل این بیشتر به دنبال درآمد بادآورده می‌روند.زمانی، مزاحمت آنتی‌ویروس مجانی تنها تبلیغ کردن و متقاعد کردن کاربر برای ارتقا به محصولات پولی بود. اما حالا شرکت‌های تولید آنتی‌ویروس رایگان از طریق تبلیغات، ثبت اطلاعات و نصب نرم‌افزارهای بیهوده کسب درآمد می‌کنند.

آن‌ها چطور از کامپیوتر شما کسب درآمد می‌کنند؟!

این یک توضیح خلاصه از این است که چطور کمپانی‌های ساخت آنتی‌ویروس از نسخه‌های رایگان کسب درآمد می‌کنند:

-موتور جستجوی پیشفرض شما را تغییر می‌دهند: شرکت‌های آنتی‌ویروس سعی می‌کنند که موتور جستجوی شما را به انتخاب خودشان تغییر دهند و بعد از طریق کلیک‌های شما روی تبلیغات داخل نتایج جستجو کسب درآمد کنند. این مسئله گاهی می‌تواند تحت نام «جستجوی امن» به شما عرضه شود؛ اما شما در اصل از یک موتور جستجوی درجه دو استفاده می‌کنید که برای شرکت آن‌ها کسب درآمد می‌کند.

-تغییر هوم‌پیج شما: شرکت‌های تولید آنتی‌ویروس همینطور تلاش می‌کنند که صفحه خانگی شما را تغییر دهند و ترافیک را به سمت سایت‌هایی بکشانند که از تبلیغات آن کسب درآمد می‌کنند.

-تولبارهای «Ask» و مدل‌های تغییرنام‌ یافته آن: بسیاری از برنامه‌ها می‌خواهند تولبار افتضاح Ask را نصب کنند. بعضی از کمپانی‌ها از یک ورژن این تولبار با نام خودشان روی آن استفاده می‌کنند که در اصل همان آش و کاسه است.

-هرزافزار: نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس برنامه‌هایی را به نصب کننده‌هایشان قالب می‌کنند (یا «پیشنهاد می‌دهند») که به صورت اتوماتیک روی کامپیوتر نصب می‌شوند و اگر بتوانند این نرم‌افزار را روی کامپیوتر شما نصب کنند از سازنده آن مبلغی را دریافت خواهند کرد. (مقدار آن به اندازه چند دلار برای هر نصب است.)

-ثبت اطلاعات: کمپانی‌های آنتی‌ویروس عادت‌های شما در مرور اینترنت و سایر اطلاعات شخصی‌تان را ثبت می‌کنند. بعضی از آن‌ها این اطلاعات را نیز برای کسب درآمد بیشتر می‌فروشند.

در ادامه می‌توانید در بررسی تک‌به‌تک متوجه شوید که کدام آنتی‌ویروس از کدامیک از این ابزارها استفاده می‌کند.

 

Comodo Free

ximg_556ba4e4ed6a4.png.pagespeed.ic.eHwLNh1nUt

«Comodo» سعی می‌کند که موتور جستجوی مرورگر شما را به «یاهو» تغییر دهد و پیشتیبانی پولی «GeekBuddy» را به شما اضافه کند. این نرم‌افزار همچنین شما را مجبور به نصب چند محصول دیگر از Comodo می‌کند که ممکن است آن‌ها را نخواهید. از جمله تغییر سرور DNS شما به یکی از سرورهای Comodo و نصب «Chromodo» یک مرورگر بر پایه سیستم «کرومیوم» که توسط این شرکت طراحی شده است. همچنین نصب نرم‌افزار وابسته به این شرکت «PrivDog» که دارای یک حفره امنیتی بسیار بزرگ است. احتمال خوبی وجود دارد که شما تعدادی از سایر نرم‌افزارهای این شرکت را که به اجبار به شما هدیه می‌شود هم نخواهید.

 

Ad-Aware Free

ximg_556ba573213d0.png.pagespeed.ic.y-Di-l0vBX

نرم‌افزار «Ad-Aware Free» ساخت شرکت «Lavasoft» شما را مجبور به استفاده از یک جستجوگر «که جستجوی آنلاین شما را امن می‌کند» خواهد کرد. تایید این کار «SecureSearch» را صفحه خانگی و جستجوگر پیش‌فرض مرورگر شما می‌کند. برعکس نامش اما این محصول یک ابزار امنیتی نیست. این دراصل شما را مجبور به استفاده یک جستجوگر تغییر نام یافته می‌کند که در اصل از یاهو در پس زمینه استفاده خواهد کرد.

اگر شما از جستجوگر یاهو استفاده می‌کنید مشکلی نیست و می‌توانید از خود این سایت استفاده کنید، که درنهایت به شما تجربه بهتری نسبت به استفاده یک محصول تغییر نام داده شده توسط Lavasoft می‌دهد.

 

Avira Free Antivirus

ximg_556ba7346ae9e.png.pagespeed.ic.DcnhdLWNWz

«Avira» شما را تشویق می‌کند که «Avira SafeSearch Plus» را نصب کنید. که در اصل یک مدل تغییر نام یافته از تولبار Ask است که جستجوهای شما را به یک جستجوگر تغییرنام یافته Ask می‌فرستد. اگر شما تولبار Ask را نمی‌خواهید این نسخه تغییر نام یافته آن را هم نخواهید پسندید.

 

ZoneAlarm Free Antivirus + Firewall

ximg_556ba5d08df65.png.pagespeed.ic.n2SEb80QHd

«ZoneAlarm» همچنین از شما می‌خواهد که «ZoneAlarm Search» را به عنوان صفحه خانگی مرورگرتان و موتور جستجوتان فعال کنید. در کنار آن می‌خواهد که تولبار ZoneAlarm را فعال کنید که دوباره یک تغییر نام ساده از تولبار Ask است.

 

Panda Free Antivirus

ximg_556ba5f469bf4.png.pagespeed.ic.rLdl-98RZv

«Panda» تلاش می‌کند که تولبار امنیتی خود را نصب کند در کنار اینکه سعی می‌کند موتور جستجوی مرورگر شما را به یاهو و صفحه خانگی‌تان را به «My Start» که توسط یاهو تهیه شده تغییر دهد. در مدح پاندا، حداقل آن‌ها سعی نمی‌کنند یک مدل تغییر نام داده شده از مرورگر یاهو یا صفحه خانگی آن را به شما قالب کنند.

 

avast! Free

ximg_556ba632dbc60.png.pagespeed.ic.rLEE1CVFLj

نصب‌کننده «avast» نیز سعی می‌کند که نرم‌افزارهای جانبی را که احتمالا نمی‌خواهید نصب کند. در گذشته دیده شده که آن‌ها «Dropbox» را پیشنهاد داده‌اند اما حالا avast سعی می‌کند که تولبار «گوگل» را روی مرورگر نصب کند.

برنامه‌هایی مانند Dropbox یا تولبار گوگل دراصل محصولات باکیفیتی هستند که شما ممکن است بخواهید استفاده کنید. این کار حداقل به avast شکل و شمایل بهتری در مقابل سایرین می‌دهد. اما این شرکت نیز کارهای سوال برانگیزی در گذشته کرده از جمله ثبت کردن اطلاعات خرید شما توسط adware این شرکت.

 

AVG Free

Foreman_13812313_8380_AVG-Free_540x327

«AVG» موارد مختلف سواستفاده خود را دارد. از جمله نصب «AVG Security Toolbar»، «AVG Rewards»، «AVG Web TuneUp» و «SecureSearch». حتی خود شرکت مجبور شده که برای حذف کردن این موارد از کامپیوتر دستورالعمل منتشر کند.

در نهایت تعجب اما زمانی که ما خواستیم آخرین ورژن «AVG Free 2015» را نصب کنیم به ما هیچکدام از این نرم‌افزارها را پیشنهاد نداد. به دلیل سابقه بد AVG در پیشنهاد تولبارها و موارد اینچنین، ما دقیقا نمی‌دانیم که آیا این آغاز یک تغییر یا یک مورد زودگذر است. هرچند ما همچنان درباره محصولات AVG محتاط هستیم.

 

BitDefender Antivirus Free Edition

ximg_556ba67d08570.png.pagespeed.ic.2XzDrvZA8I

«BitDefender» یک آنتی‌ویروس خالی از اضافات را به شما پیشنهاد می‌دهد. خبری از تلاش برای نصب هیچ هرزافزار یا تولباری روی سیستم نیست و ما هم در گذشته به یاد نداریم که این شرکت تلاشی برای نصب این‌جور نرم‌افزارها کرده باشد. BitDefender هرچند همچنان سعی می‌کند که شما را برای خرید نسخه پولی خود متقاعد کند.

 

MalwareBytes Anti-Malware Free

ximg_556ba69908544.png.pagespeed.ic.RTegwb2D-m

«MalwareBytes» تلاش نمی‌کند که هیچ افزودنی بی‌مصرفی را روی کامپیوتر نصب کند هرچند که نسخه رایگان شامل حفاظت همزمان نمی‌شود. در اصل آن‌ها یک ابزار رایگان را برای اسکن رایگان پیشنهاد می‌دهند و حتی تعداد زیادی از adwareهایی که سایر این شرکت‌ها نصب کرده‌اند را هم تشخیص می‌دهد و البته شما را برای خرید نسخه کامل خود تشویق می‌کند.

این ابزار در ترکیب با یک آنتی‌ویروس دیگر می‌تواند کاملا مفید باشد. مانند «Windows Defender» رایگان شرکت مایکروسافت یا «Microsoft Security Essentials». اما با توجه به نبود اسکن هم‌زمان یک آنتی‌ویروس مستقل و قابل اعتماد نیست.

در نهایت: از کدامیک از این‌ها باید استفاده کرد؟

حتی آنتی‌ویروس‌های بهتر این لیست هم امکان سواستفاده دارند. به جای اصرار بر نصب هرزافزار در هنگام نصب، ممکن است برای شما مدام اخطار یا پیام ارسال کنند تا شما را به خرید نرم‌افزارهای دیگر یا سرویس‌های پولی خود تشویق کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند اطلاعات مرورگر شما را دسته‌بندی کنند و به فروش برسانند.

بعضی آنتی‌ویروس‌ها به طور واقعی رایگان هستند. Windows Defender شرکت مایکروسافت که با ویندوز ۸، ۸.۱ و ۱۰ می‌آید نمونه‌ای از آن‌هاست. این آنتی‌ویروس همینطور با نام Microsoft Security Essentials برای ویندوز ۷ نیز موجود است. این یک نرم‌افزار رایگان است که دراصل مبلغ آن روی خرید لایسنس ویندوز محاسبه می‌شود.

محصول BitDefender در حال حاضر انتخاب خوبی است که هیچ اضافاتی را پیشنهاد نمی‌دهد. avast بی‌نقص نیست و از شما می‌خواهد که نرم‌افزارهای اضافی نصب کنید. هرچند که این نرم‌افزارها در اصل پیشنهادهای خوبی باشند. AVG پر از ابزارهای سواستفاده در گذشته بوده اما زمانی که ما آن را تست کردیم به نظر خوب می‌رسید. خودمان هم نمی‌دانیم دارد چه اتفاقی می‌افتد و ما تنها AVG و avast را زمانی پیشنهادی می‌کنیم که نیاز به یک آنتی‌ویروس با امکانات مشابه آن‌ها دارید.

پول دادن برای آنتی‌ویروس هم گزینه خوبی است. «Kaspersky» و BitDefender به طور مداوم از آنتی‌ویروس‌های مجانی نمره‌های بهتری می‌گیرند. پس این‌ها هم راه حل خوبی هستند اگر می‌خواهید از ورژن‌های پولی استفاده کنید.

در نهایت اینکه، شرکت‌های آنتی‌ویروس باید از یک راهی درآمد کسب کنند و با مردم زیادی روبرو هستند که به آنتی‌ویروس‌های مجانی تمایل دارند و برای آپگرید کردن پولی پرداخت نمی‌کنند. این همان دلیلی است که شرکت‌های ساخت آنتی‌ویروس هرروز به سمت پول تبلیغات، قالب کردن نرم‌افزار، ثبت اطلاعات و راه‌های قابل پرسش دیگر می‌روند. قبل از اینکه این‌ها را دانلود کنید کمی فکر کنید و بدانید که حتی اگر نسخه رایگان یک شرکت بزرگ را هم دانلود کنید ممکن است در نهایت به هرزافزارهایی برسید که هیچکدامشان را نمی‌خواستید و تجربه استفاده از کامپیوتر را به کام خودتان تلخ کنید.

آنتی‌ویروس‌های رایگان چگونه کسب درآمد می‌کنند؟!

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">