این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد. #C یکی از ۴۴ زبان برنامه نویسی ای است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از .NET Framework پشتیبانی میشوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته میشود.
سیشارپ # چیست؟ سیشارپ (#C) یک زبان برنامهنویسی است و زبانی شیءگرا و سطح بالا (high level) از خانوادهٔ زبانهای چارچوب داتنت شرکت مایکروسافت است.
این زبان توسط مایکروسافت و جزئی از دات نت به وجود آمد. #C یکی از ۴۴ زبان برنامه نویسی ای است که توسط زمان اجرای زبان مشترک از .NET Framework پشتیبانی میشوند و در همه جا به وسیله مایکروسافت ویژوال استودیو شناخته میشود.
این زبان برپایه سادگی، مدرن بودن، همه منظوره و شی گرا بودن ساخته شد. این زبان دارای دستوری شی گرا مشابه ++C است و به شدت از زبانهای جاوا تاثیر پذیرفتهاست. در ابتدا نام این زبان COOL بود که مخفف C like Object Oriented Language بود، هر چند در جولای ۲۰۰۰، زمانی که مایکروسافت پروژه را عمومی اعلام کرد، اسم آن به #C تغییر پیدا کرد.آخرین نسخه آن نسخه ۵.۰ است که همزمان با داتنت ۴.۵ در آگوست ۲۰۱۲ منتشر شد.
اکنون میخواهیم آموزش سیشارپ (#C) در سطح مقدماتی را شروع کنیم تا شما را به یک برنامه نویس سطح متوسط و یا حتی حرفهای تبدیل کنیم!
برای شروع نیاز به داشتن دانش برنامه نویسی ندارید و کافیست با ما همراه باشید تا با شروع یک مثال در انتها یک برنامه را با هم بسازیم.
و اما متغیر چیست؟
متغیر مکانی است از حافظهی کامپیوتر شما که میتوانید مقداری را در آن ذخیره کرده و هرجا که نیاز داشتید از آن استفاده کنید.
کار با متغیرها
در #C هنگام تعریف متغیر باید نوع آن را مشخص کرد به مثال زیر توجه کنید.
; int Number
در مثال بالا یک متغیر با نام Number از نوع integer تعریف کردیم، int در #C یک کلمه کلیدی است که مشخص کننده نوع integer یا همان عدد صحیح است.
نکته: در #C هر دستوری به ; ختم میشود.
میتوانیم مقدار متغیر را هنگام تعریف متغیر مشخص کنیم:
; int Number = 20
دستور زیر یک واحد به مقدار متغیر Number اضافه میکند:
; Number = Number + 1
حتی برای این کار میتوانیم از دو روش زیر استفاده کنیم:
; Number ++
; ++ Number
که در واقع این نوع روش کمی حرفهایتر از روش قبل است و در بعضی مواقع این دو دستور کمی با هم تفاوت دارند ولی در اینجا مثل هم هستند.
توضیحات
هنگامی که برنامهای را مینویسید باید بدانید که ممکن است در آینده خود شما یا کس دیگری نیاز داشته باشد که کد برنامه را ویرایش کند لذا بهتر است از توضیحات در کد خود استفاده کنید.توضیحات تک خط در مورد کدهایی که مینویسیم با استفاده از دو اسلش تعریف میشوند، شما میتوانید در این قسمت هر چیزی و به هر زبانی بنویسید برای نوشتن توضیحات از دو اسلش // استفاده میشود:
تعریف یک متغییر با نام Number //
; int Number
تنظیم مقدار اولیه //
; Number =20
اضافه کردن ۱ به متغییر //
; Number = Number + 1
روش دیگر برای تعریف متغیر //
; int Number1 = 20
اضافه کردن ۱ به متغییر //
; ++ Number1
اضافه کردن ۱ به متغییر //
; Number ++
تعریف چند متغییر در یک دستور//
; int Number2 , Number3 , Number4
تعریف چند متغییر در یک دستور و مقدار دهی اولیه//
; int Number2 , Number3 = ۲۲ , Number4
محتوای کامنتها یا همان توضیحات توسط کامپایلر نادیده گرفته میشوند، توضیحات فقط برای این منظور توسط برنامهنویس نوشته میشوند که هرکس در حال خواندن کد و برنامه است آن قسمت از کد را بفهمد زیرا توضیحات اکثراً توضیح و شرحی در مورد کد هستند و نوشتن آنها اختیاری است.
در صورتی که قصد نوشتن توضیحات در چند خط را داشته باشید میتوانید توضیحات را با /* شروع و به */ در هر خط از برنامه که تمایل دارید ختم کنید.
در جلسات بعد با ما همراه باشید تا به تدریج با دستورات دیگر سی شارپ آشنا شوید.