ساخت برنامه بدون دانش برنامه‌نویسی توسط سی‌شارپ (قسمت سوم) :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

ساخت برنامه بدون دانش برنامه‌نویسی توسط سی‌شارپ (قسمت سوم)

۹۴/۰۱/۱۱
۰

حال که با نرم افزار ویژوال استودیو (Visual Studio) و زبان برنامه نویسی سی‌شارپ  (C#)آشنا شدید وقت آن است که اصول برنامه‌نویسی در سی‌شارپ  (C#)را آموزش دهیم.

csharp-learning2

تاکنون محیط‌ها را به شما معرفی کردیم و حال می‌خواهیم طریقه برنامه‌نویسی را آموزش دهیم. در دنیای برنامه‌نویسی ما به یک مغز متفکرو درعین حال خلاق نیاز داریم به علاوه یک کاغذ وقلم! شاید برایتان سوال شود که چرا قلم و کاغذ ؟

csharp-learning1

در دنیای برنامه‌نویسی خواسته‌ها مورد بررسی قرار میگیرد، در واقع خواسته‌هایی که منجر به برنامه‌نویسی می‌شوند. این خواسته یا به قول معروف نیا‌زها می‌تواند از آن یک مشتری یا یک سازمان و یا حتی خود برنامه نویس باشد. ما سعی داریم برنامه ای را بنویسیم که نیازهای یه نفر را رفع کند. پس برای این کار نیا‌ز‌های فرد را روی کاغذ لیست می‌کنیم تا بدانیم چه می‌خواهد وما چه  برنامه‌ای باید بنویسیم.

حال که در ابتدای راه هستیم ممکن است نیاز به کاغذ و قلم نداریم ولی به یک مغز متفکر و خلاق نیاز داریم تا اساس کار را به آن بفهمانیم.

در قسمت اول درمورد متغییرها صبحت کردیم، گفتیم که متغییر به اصطلاح عامیانه مانند یک ظرف می‌ماند که ما داده خود را درون آن میریزیم.

به طور مثال یک لیوان را در نظر بگیرید.ما می توانیم درون لیوان نوشیدنی‌های متفاوتی بریزیم، این نوشیدنی ها میتواند آب باشد٬ شیر باشد و ….

csharp-learning4

ولی ما نمی‌توانیم داخل این لیوان سنگ و یا آجر و امثال این‌ها را بریزیم پس لیوان یک ” نوع ” ظرف است که مناسبه ریختن نوشیدنی درون آن است نه چیزه دیگری. متغییر هم به همین صورت است یعنی ما نمی‌توانیم داخل متغیری که نوع آن عدد صحیح است عدد اعشاری بریزیم.

حال دو لیتر آب را در نظر بگیرید، می خواهیم این دو لیتر آب را درون همان لیوان قبلی بریزیم!

csharp-learning5

آیا امکان ریختین دولیتر آب درون این لیوان هست !؟ مسلما نیست چون مقدار آب زیاد است و درون لیوان جا نمی‌شود پس در این جا می‌توانیم به جای لیوان از یک پارچ استفاده کنیم. متغیرها نیز به همین گونه هستند و نوع آنها بستگی به میزان بزرگی و کوچکی تغییر میکند. مثلا در سی شارپ چند نوع ظرف برای ریختن عدد صحیح داریم (منظور از ظرف همان متغییر است).

در زیر جدول متغییر‌های اولیه  در سی‌شارپ  (C#) را می‌بینید.

نوع اندازه بایت  معادل Net. شرح
byte 1 Byte بدون علامت (۰ تا ۲۵۵)
char 1 Char کاراکترهای یونیکد
bool 1 Boolean مقادیر true یا false
sbyte 1 Sbyte  علامتدار ( ۱۲۸- تا ۱۲۸)
short 2 Int16 مقادیر ۳۲,۷۶۸- تا ۳۲,۷۶۶
ushort 2 Uint16  مقادیر ۰ تا ۶۵۵۳۵
int 4 Int32 مقادیر بیتی ۲,۱۴۷,۴۸۳,۶۴۷- تا ۲,۱۴۷,۴۸۳,۶۴۷
uint 4 Uint32 مقادیر بین ۰ تا ۴,۲۹۴,۹۶۷,۲۹۷
float 4 Single اعدا اعشاری از مثبت و منفی ۴۵-۱۰×۱/۵ تا مثبت ومنفی  ۳۸۱۰×۳/۴ با ۷ رقم با ارزش
double 8 Double اعدا اعشاری از مثبت و منفی ۳۲۴-۱۰×۵/۰ تا مثبت ومنفی ۱۰۳۰۸×۱/۷ با ۱۵ تا ۱۶ رقم با ارزش
deciml 8 Decimal  ممیز ثابت تا ۲۸ رقم و مکان نقطه اعشار
long 8 Int64 مقادیر صحیح از ۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۸-تا ۹,۲۲۳,۳۷۲,۰۳۶,۸۵۴,۷۷۵,۸۰۷
unlong 8 Uint64  اعداد صحیح از ۰ تا ۰xffffffffffffffff

توضیحات جدول:

۱)      منظور از ” نوع ” در مثال بالا ظرف پارچ یا ظرف لیوان است. به عبارتی لیوان یک نوع ظرف است!

۲)      “اندازه به بایت” مقدار فضای حافظه کامپیوتر است که متغییر به خود اختصاص می دهد. به عبارتی فضایی که برای خود جا می گیرد.

۳)      “معادل در .Net” بیانگر چگونگی نوشته شدن در سی‌شارپ  (C#)و حتی در زبان های برنامه نویسی موجود در ویژوال استودیو است.

csharp-learning3

۴)      در قسمت “شرح” بازه‌ی اعداد و کاراکترهایی که در هر نوع از متغییرها قرار می‌گیرد اشاره شده.

در قسمت بعد هر کدام از این متغییرها را برای شما خوانندگان عزیز تشریح خواهیم کرد.

منتظر قسمت بعدی باشید.

ساخت برنامه بدون دانش برنامه‌نویسی توسط سی‌شارپ (قسمت سوم)

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">