Apu چیست؟ :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

Apu چیست؟

۹۵/۰۵/۰۷
۰

APU مخفف Accelerated Processing Unit به معنای واحد پردازش شتاب‌یافته است و از ترکیب اجزای مختلف یک CPU و یک GPU به دست آمده است.
ه گزارش سرویس علمی جام نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران،در APU حداقل 16 انشعاب PCI Express برای سایر وسایلی که از این شکاف استفاده می‌کنند پیش‌بینی شده و دیگر به تراشه‌ی پل شمالی روی مادربورد نیازی نیست.

به عبارت دیگر اگر هسته‌های پردازنده‌ی گرافیکی به CPU اضافه شوند و حافظه‌ی کش(Cache Memory) سی پی یو را با آن به اشتراک گذاشته شوند،یک APU به دست می‌آید.
 


مزیت APU نسبت به یک CPU و یک کارت گرافیک جداگانه چیست؟
به علت راحت بودن ارتباط دو پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی،انجام فعالیت‌ها ساده شده و توان پردازشی APU بهینه می‌شود.برخورداری از قابلیت‌ها و امکانات خاصی مثل تکنولوژی کوییک‌سینک (QuickSync) اینتل برای رمزگشایی و رمزگذاری ویدیو است. مصرف انرژی است که در APU بهینه می‌شود چرا که منابع بین پردازنده‌ی اصلی و گرافیکی به صورت مشترک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پردازنده‌ها ارزان‌تر از یک CPU و کارت گرافیک جداگانه هستند چرا که سیلیکون کمتری برای تولید آن‌ها مصرف می‌شود.

نتیجه گیری
یک APU جایگزینی مناسبی برای کارت گرافیک رده پایین و سی‌پی‌یو است.

انواع APU
دو تولیدکننده‌ی اصلی CPU یعنی اینتل و AMD برای بهینه کردن مصرف انرژی،کاهش هزینه و افزایش قدرت پردازش تراشه‌های خود به سمت طراحی و تولید APU بهتر حرکت کرده‌اند. AMD حرکت خود را جدی‌تر آغاز کرده و چنین پردازنده‌هایی را با نام APU عرضه می‌کند اما اینتل نام خاصی را انتخاب نکرده است. در پردازنده‌های خانواده‌ی سندی بریج و آیوی بریج اینتل در کنار پردازنده‌ی اصلی از پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع یا اصطلاحاً iGPU استفاده شده و لذا می‌توان این پردازنده‌ها را نوعی APU به حساب آورد. در حال حاضر تمام پردازنده‌های جدیدی که اینتل تولید می‌کند،به جز خانواده‌ی اتم،دارای پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع هستند.

Apu چیست؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">