کنکور برای ربات‌ها هم آسان است! :: دنیا آی تی
Donya IT

دنیا آی تی - donyait

دنیایی متفاوت از آی‌تی را با دنیا آی‌تی تجربه کنید

کنکور برای ربات‌ها هم آسان است!

۹۴/۰۸/۲۶
۱

EntranceExam

اخیرا یک برنامه هوش مصنوعی، چنان نمره بالایی در یک آزمون استانداردسازی‌شده کسب کرد که به احتمال 80 درصد شانس ورود به یک دانشگاه ژاپنی را خواهد داشت!

به‌گزارش نشریه وال استریت، این برنامه که توسط موسسه ملی انفورماتیک ژاپن توسعه داده شده، در یک کنکور چند موضوعی شرکت داده شد و نهایتا نمره 511 از 950 نمره ممکن را کسب کرد؛ این در حالی‌ است که میانگین کشوری نمرات داوطلبان 416 است. با چنین نمره‌ای که برنامه موفق به کسب آن شد، به احتمال 0.8، این برنامه می‌تواند به یکی از 441 موسسه آموزشی غیردولتی و 33 دانشگاه ملی کشور ژاپن راه یابد.

هوش مصنوعی این برنامه مدتی زمان برد تا بهتر شود و البته هنوز هم جای کار دارد. تیم این پروژه از سال 2011 روی این برنامه کار می کردند، همان سالی که سیستم هوش مصنوعی شرکت IBM موسوم به “واتسون”، Ken Jennings و Brad Rutter را در تورنومنتی چند روزه، در مسابقه تلویزیونی Jeopardy شکست داد. پیش از این، این برنامه هوش مصنوعی ژاپنی یا بهتر بگوییم این ربات، نتایجی کم‌تر از میانگین کسب کرده بود، اما این بار به‌خصوص در سوالات ریاضیات و تاریخ، که سوالات سرراستی هستند، عملکرد خوبی به نمایش گذاشت. اگرچه، در سوالات فیزیک، نمره مطمئنی کسب نکرد که بیان‌گر نیاز برنامه به مهارت‌های پیشرفته در زمینه پردازش زبان است.

هدف این برنامه، که به با نام پروژه ربات Todai (مخفف Tokyo Daigaku به‌معنی دانشگاه توکیو در زبان ژاپنی) شناخته می‌شود، داشتن یک ربات به‌اندازه کافی هوشمند، تا سال 2021 است که بتواند از دانشگاه توکیو، که معتبرترین دانشگاه ژاپن است و اغلب با عنوان “هاروارد ژاپن” از آن یاد می‌شود، قبول شود.

در اوایل سال جاری، در ایالات متحده، یک برنامه نرم‌افزاری توانست در آزمون SAT (یکی از دو آزمون استاندارد برای ورود به دانشگاه در آمریکا) شرکت و سوالات سطح یازدهم هندسه را حل کند.

اگرچه همین حالا موفقیت تیم ژاپنی ثابت می‌کند که ربات‌ها می‌توانند طوری برنامه‌نویسی شوند که از عهده مسائل پیچیده بربیایند، تصاویر و نوشته‌ها را ترکیب کنند و شاید قادر به شناخت معنایی بهتر شوند که به نوبه خود، می‌تواند به ربات‌ها قابلیت پاسخ دادن به انواع مختلفی از سوالات را اعطا کند.

سوال واقعی این است که “تا وقوع رویای داشتن یک نمونه واقعی خانه رباتی، چه مدت باقی مانده است؟”

کنکور برای ربات‌ها هم آسان است!

نظرات (۱)

مـاه بـانو :)
یعنی میخواهید بگویید ربات ها باهوش تر از ما هستند ؟! '-'

جالب لود ممنون ..
۲۶ آبان ۹۴، ۱۴:۱۰
پاسخ توسط: محمد (مدیر)
( :
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">